Ämnen: Biologi, svenska, hem- och konsumentkunskap, bild, teknik och musik
Årskurs: 6
Ansvariga: Sofia Landberg, Catrin Colliander, Andreas Backvall, Hanan Kanou,
Jacob Rydberg och Karin Lindkvist
När: HT-24

Varför?

Vi kallar projektet för Kroppen och knoppen eftersom det handlar om att lära oss hur vi kan må bra både psykiskt och fysiskt.

Att lära sig om välmående är viktigt eftersom det handlar om att ta hand om både din kropp och ditt sinne så att du kan må bra och vara lycklig. När du förstår vad som får dig att må bra, som att äta rätt, sova tillräckligt, röra på dig och prata med någon när du är ledsen, kan du bättre hantera stress, vara mer fokuserad i skolan och ha mer energi till att göra roliga saker. Det hjälper dig också att vara snäll mot dig själv och andra, och att göra bra val som håller dig frisk och glad både nu och i framtiden.

Innehållet kopplas till kursplanen i flera ämnen:

Biologi: Lära om om kroppens organ, puberteten, hälsa och sjukdomar.

Hem- och konsumentkunskap: Lära om matens betydelse för hälsan och vikten av hygien för att inte bli sjuk. Lära grunderna i bakning.

Bild: Kunna göra collage och använda bilder som gestaltar identitet, grupptillhörighet och normer. Träna på att använda olika redskap och tekniker.

Musik: Kunna analysera musik. Skapa musik utifrån olika frågeställningar. Lära om hur olika genrer uttrycker identitet och tillhörighet.  

Teknik: Ut­veckla förståelse för att teknik har betydelse för, och påverkar, människan. Använda tekniska lösningar som utnyttjar elkomponenter och enkel elektronik för att åstadkomma ljud, ljus eller rörelse.

Svenska: Öva på att skriva faktatexter, delta i samtal och hålla muntlig presentation.

Vad?


– Vad heter kroppens organ och hur fungerar de?
Andning ✦ Blod och hjärta ✦ Kroppens reningsverk ✦ Kroppens eget försvar ✦ Musklerna ✦ Skelettet ✦ Hjärnan och nervsystemet.

Vad händer under puberteten och vad betyder samtycke?
Puberteten ✦ Identitet, relationer och samtycke ✦ Snoppen och snippan ✦ Mens och menscykeln ✦ Sex och samlevnad ✦ Könssjukdomar och skydd ✦ Relationer på internet


– Vilka faktorer påverkar vår hälsa?

Folksjukdomar ✦ Smittsjukdomar ✦ Sömn, motion, stress och hygienMat och dryckAlkohol, tobak och narkotika

– Vad är viktiga grunder i köket?
Mat med bra näring ✦ Hygien ✦ Bakning

– Hur skapar jag tredimensionellt i lera?
✦ Material, redskap och tekniker för att arbeta med keramik.

– Hur kan vi skapa egen musik utifrån frågeställningar?
✦ Varför gör man en låt?  ✦ Vad vill man uttrycka och hur kan det påverka andra? 

– Hur kan jag presentera fakta och samtala utifrån frågeställningar?
Texttypiska drag i faktatext ✦ Att hålla en informativ och intressant presentation ✦ Att delta i ett samtal

– Hur programmerar jag ett spel om kroppens organ?
✦ Programmera med makey makey.

Hur?


Kroppens organ
Vi läser faktatexter enskilt och tillsammans, ser filmserien Uppdrag kroppen på urplay.se, antecknar fakta och gör egna “kroppsdockor” med bilder och fakta om kroppens inre organ. 

Efter att ha tränat på hur man skriver faktatext visar alla sina kunskaper genom att skriva egna faktatexter om kroppens organ och organsystem. Du får ta hjälp av dina egna anteckningar när du skriver faktatexten.

I samarbete med hem- och konsumentkunskapen gör vi mallar av snoppar och snippor som vi sedan bakar.

I bilden skapar vi tredimensionella organ i lera.

I tekniken ska vi programmera ett dataspel om kroppens organ i makey makey.

Pubertet, relationer och samtycke
Vi ser serien Snacka om sex på urplay.se, gör ordlistor, antecknar fakta, gör värderingsövningar, undersöker olika mensskydd samt läser fakta och se filmklipp på NE.se. Vi lär oss också om hur man deltar i ett samtal på ett bra sätt.

I bilden gör vi självporträtt i form av collage som representerar oss själva och vår identitet. 

I musiken kommer vi i samband med att vi skapar egen musik, prata om olika genrer och hur de i sig uttrycker identitet och tillhörighet. Vi kommer också gå igenom musikens funktion i olika sammanhang och hur vi kan koppla det till identitet och känsloliv.

Hälsa
Vi läser om folksjukdomar och smittsjukdomar. Vi lär oss också mer om hur vi förbereder och håller en bra muntlig presentation. Du väljer en sjukdom att söka fakta om och håller en presentation för klassen.

Vi  läser även om sömn, motion, stress och hygien, mat och dryck, alkohol, tobak och narkotika. Vi resonerar sedan om hur vi kan hjälpa några påhittade personer att må bättre. 

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum


Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Ge eleverna tid till att formulera sig med alla nya begrepp.


Möjligheter – Skapa meningsfulla aktiviteter som skapar kontext och låter eleverna använda sitt språk. Varierande arbetsformer genom samarbete med praktiska och estetiska ämnen.


Förväntningar – Ha en hög förväntan på att alla elever kan använda de nya begrepp vi lär oss, och stötta eleverna språkligt snarare än att förenkla språket.


Rutiner – Använda rutiner och stödstrukturer för att använda ämnesspråk, skriva fakta och hålla muntlig presentation.


Interaktion – Samtal utifrån ämnesinnehåll  i par, mindre grupper och helklass.


Miljö –
Synliggöra kontext genom bilder, filmer, kroppsdockor och värderingsövningar. 

Språk – Göra egna ordlistor, formulera svar på frågor med hjälp av stödord, börja i elevernas befintliga språk och bygga vidare i små steg mot ämnesspråk.

Modellering – Läraren stöttar språkligt genom att formulera om vardagsspråk till skolspråk.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *