Ansvarig: Cristin Axörn

När: V.35 – V.51

Varför

Teknik är mer än bara maskiner och apparater; det är kreativitet i rörelse och innovation i praktiken. I teknikundervisningen får du möjligheten att utforska hur människans uppfinningsrikedom har format vår värld och hur du kan vara en del av att forma framtiden. Från de enklaste uppfinningarna till de mest avancerade teknologierna – teknik är det som kopplar samman fantasi och verklighet.

Här kommer vi att bygga, testa och lösa problem tillsammans. Du kommer att lära dig hur saker fungerar, varför de fungerar, och hur du själv kan skapa lösningar som gör livet bättre och roligare. Tekniken finns överallt runt omkring oss – i våra hem, i våra skolor och i våra städer. Genom att förstå den, får vi inte bara insikt i vår värld, utan också makten att förändra den.

Oavsett om du drömmer om att bli ingenjör, uppfinnare, designer eller bara är nyfiken på hur saker fungerar, så kommer tekniklektionerna att vara din verktygslåda för framtiden.

Vad

  • Träna på att gör skisser och ritningar.
  • Skapa en lampsladd med stickpropp, strömbrytare och lamphållare.
  • Göra verklighet av sin idé om hur en bra lampa ska se ut. Från idé till färdigprodukt.
  • Pröva och ompröva
  • Skriva processlogg

Hur?

Möjligheter i klassrummet:

  • Design och byggande: Eleverna ska göra egna lampsladdar med tillhörande lampa (skärm+fot).
  • Kreativ problemlösning: 
  • Vernissage

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Vid praktiskt kreativt skapande behövs tid, tid till att prova sig fram och utforska möjligheter.

Möjligheter – Genom rutiner, tydliga instruktioner och gemensamt arbete, ges möjligheter till tänkande och förståelse.

Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras, förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.

Rutiner – Rutiner som t ex Think-pair-share används för att synliggöra alla elevers tänkande.

Interaktion – I rutiner och arbete i grupper, synliggörs hur vi alla kommer längre genom att ta tillvara på allas tänkande.

Miljö – Under arbetets gång dokumenteras processen i en digital loggbok och stundtals kan det även sättas upp på anslagstavlor i klassrummet.

Språk – Vi arbetar mycket med begrepp och dess betydelser.

Modellering – Vi använder oss av olika material  och byggsatser för att praktiskt utforska och modellera

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *