Ämne: Svenska
Årskurs: Venus
Ansvarig: Marie AS
När: V 35- 48

Varför?
Hur är det att leva med förändringar som man tvingas göra, inte för att man vill utan för att man måste? Att ens bästa kompis ska flytta till andra sidan av landet och att ens eget hus ska rivas och en hel stad ska flyttas. I boken “Tio över ett” får vi följa med hur det är i en tonårings liv i Kiruna. Med utgångspunkt i boken kommer vi att lära oss att resonera, fördjupa våra resonemang, få ett fördjupat språk, ta ställning och träna på detta tillsammans.

Vad?
Vad ska eleverna lära sig, förmå och förstå? Arbetsområden och/eller frågeställningar. Vilka begrepp behöver eleverna lära sig?

I undervisningen ska eleverna erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande.

Hur?
Genom olika uppgifter. Enskilda, i grupp, i diskussioner,  genom skrift. På lektionerna och genom övning.

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid –  Vid frågeställningar kopplat till texten ges tid att tänka och dokumentera sitt tänkande.
Möjligheter – Genom rutiner och gemensamt arbete ges möjligheter till tänkande och förståelse.
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Rutiner – –Vi tar hjälp av de rutiner som CoT/VT skapat för att skapa möjligheter för alla elever i klassrummet att utveckla sitt tänkande och bygga sina kunskaper.
Interaktion – Allas arbete, tänkande och kunskaper är viktiga att ta del av. Vi jobbar i grupper, helklass och enskilt för att få fram olika sätt att tänka.
Miljö –  Vi strävar efter att bygga en god miljö där alla känner att man får bästa möjligheterna till lärande. Allas deltagande och tänkande är viktigt.
Språk – Vi pratar om olika sätt att använda språket på. Vilket sätt gynnar mig att få fram det jag vill säga.
Modellering – Vi kommer att lyssna och analysera andra ex. analyser och få fram vad det är vi tycker vad bra, vad vi skulle spara till våra egna ex. bokanalyser.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *