Den fina starten vi fick tillsammans håller verkligen i sig, och vi märker varje dag vilken härlig energi som finns i gruppen. Det är ett stort privilegium att få arbeta med så kreativa, nyfikna och roliga barn – de fyller dagarna med både skratt och nya idéer =)

Den här veckan har vi också påbörjat utvecklingssamtalen, och det känns väldigt roligt att få lära känna er föräldrar ännu bättre genom våra samtal.

Förra veckan fick vi dessutom uppleva en fantastisk utflykt tillsammans då vi vandrade – en dag fylld med gemenskap, upptäckarglädje och många fina minnen.

.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Ska%CC%88rmavbild-2023-08-31-kl.-15.14.14.png

Under de senaste veckorna har vi givit oss ut i universum och arbetat med ”Uppdrag rymdskepp”.

Temat inleddes med att de fick kliva in i ett rymdskepp och uppleva en “lift-off”…

Ni har av det planetariska rådet utsetts till att planera för vår tids största äventyr – Uppdrag Rymdskepp! Och ni ska själva åka med!”

I grupper, har era kids arbetat med att utrusta ett jättestort rymdskepp för att klara en resa av aldrig tidigare skådat slag. Men som vanligt i ett uppdrag, gäller vissa regler som alla deltagare behöver hålla sig till:

¥ Resan tar 6000 år

¥ Skeppet behöver inte lagas

¥ Bara använda teknik som finns

¥ Solenergi hela resan

¥ Aldrig vara fler än 100 personer samtidigt

¥ Skeppet är slutet (stängt) dvs ni får inte slänga någonting

Varje vecka präglas av nya diskussionsområden för att klara oss ute i rymden så länge som möjligt. Temat kommer avslutas med en grupp-presentation av deras skepp!

Hittills har vi hunnit jobba med dessa diskussionsuppgifter:

Uppgift 1: Vad behövs för att överleva i rymden?

– Äta – Mat behöver vi alla, hur ska det kunna finnas mat i 6000 år!?

– Sova – Hur sover vi i tyngdlöshet?

– Toa – Vad gör vi av allt kiss och bajs!?

————————————————————————————————————————-

Uppgift 2: Hur kan dessa system se ut?

– Vattnets kretslopp – Ska vi använda samma vatten hela resan!?

– Växthus – Ska vi odla?

– Syre – Hur andas vi?

– Hållbar utveckling – Hur återvinner vi det mesta?

————————————————————————————————————————-

Uppgift 3: Lag och ordning

– Vem är ledare? –

– Hur går det till? –

– Vilka jobb ska finnas? –

– Hur fördelas jobben? –

– Befolkning max 100, hur fixar ni det? –

– Ska det finnas regler eller lagar? Vad händer om man inte följer dem?

Nästa vecka ska vi börja bygga dessa rymdskepp, TACK för allt material som ni skänkt till oss =)

.

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Ska%CC%88rmavbild-2023-08-31-kl.-15.33.20.png

En man hade fem söner, och varje son hade en syster. Hur många barn hade mannen?

.

Ha en fantastisk helg! 
Bästa hälsningar från oss pedagoger i Jupiter genom Andreas  

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *