Kunskaper:
NO:
Under de senaste veckorna har vi i Neptunus utforskat det som är det vi alla längtar efter i maj, naturen vaknar. Vi har lärt oss att mars, april och maj är vårmånader och att under den här tiden blir dagarna längre. När våren kommer vaknar insekter och djur som legat i dvala och på Lemshaga kan vi ju se det här hända på vår skolgård. Det förhöjer verkligen vårt lärande, vi kan se det när det händer! Det är också ett lärande om hur vi tar hand om djur som får ungar. Hur ska vi människor bete oss för att hjälpa djuren? Jo, vi ska inte störa djuren. Det bästa vi kan göra för dem är att ge dem lugn och ro.
För någon vecka sedan tog vi en vårpromenad en solig måndag. Vi skulle plocka vårblommor! Vi visste såklart att den blomman vi absolut inte fick plocka var blåsippan. Något nytt vi fick lära oss var att här där vi bor får vi plocka de flesta blommor, men många av dem får man inte dra upp med roten. Därför var vi noga med att plocka av stjälken.



Under vår promenad stannade vi till i skogsbryn, i diken, vid ängsmark och längs grusväg. Vi samlade på oss massor av blommor. När vi kom tillbaka till skolan fick vi välja en av våra blommor som vi skissade av med blyerts. Vi var noga med att få med blommans specifika form och utseende, det skulle tydligt synas vilken blomma vi valt. I slutet av lektionen fick vi välja några blommor att lägga i press. Dessa har vi nu klistrat in i våra projektböcker.

Någon dag senare fick vi med hjälp av vår skiss göra en akvarell. Det kändes som en jätteutmaning att den här gången måla direkt med pensel på papper utan att använda blyerts först. Resultatet blev, trots den lilla oron, fantastiskt!




Veckan därpå läste vi om några olika vårblommor och valde en att skriva en egen faktatext om. Vår faktatext skulle beskriva hur blomman såg ut, var den tyckte om att växa och något annat intressant vi fått lära oss.



Som avslutning i vårt projekt om Lemshagas årstider har vi letat efter olika trädarter på skolgården. Vi började vår lektion utomhus och gick runt i par och samlade så många olika sorters löv vi kunde. Vi tog med oss löven in i klassrummet och med hjälp av ett artbingo kunde vi lista ut vilka löv vi hittat och vilket träd de suttit på. Vi upptäckte att vi hade väldigt många olika sorters träd på vår skolgård. Efter att vi sorterat löven valde vi ett löv som vi ritade av. Vi skrev en faktatet om trädet som vårt löv suttit på.








Glad sommar,
alla elever och pedagoger i Neptunus