Hej alla Marsfamiljer!

Tänk att vi är inne i oktober redan. Vi har nu gått från sommar till höst på en kort tid. Vi har hunnit med massor av spännande saker under den här tiden. Tack alla familjer för ett mycket trevligt föräldramöte och nu alla härliga möten när vi har haft utvecklingssamtal. Det är så härligt att se vad bra våra nya klasser har tagit form. Alla är nöjda och trivs i sina grupper vilket vi är glada för. Vi ser också två välfungerande grupper som arbetar för att studiero ska råda i klassrummen. 

Vi fortsätter vårt arbete kring “Se det goda” och träffar kråkan i många olika former. Vi har haft lektioner kring karaktärsstyrkor. Vi har även gympapass och avslappning med kråkan under skoldagen för vårt välbefinnande. Det är mycket uppskattat av eleverna. 

Under torsdagen, V.39, fick vi besök från Nobina. Vi träffade Mikael som utbildar busschaufförer och som själv kör buss. Han berätta om hur det är att vara busschaufför och berättade om kollektivtrafiken. Eleverna var intresserade och nyfikna. De ställde många intressanta frågor och utbytet dem emellan var härlig att ta del av. 

Matematik

Nu har vi hunnit med att utforska bråk- och decimalform ordentligt. Vi har arbetat med sambandet mellan bråk- och decimalform. Vi har tagit reda på att andel kan skrivas som ett bråk med delen i täljaren och det hela i nämnaren. Platsvärdet i decimaltal är en annan del som vi arbetat intensivt med. Vi har gjort det på många olika sätt och det roligaste är nog när vi har aktiviteter där alla är engagerade och stöttar varandra. Vi har även arbetat med avrundning av decimaltal. Nu möter vi de fyra räknesätten och med fokus på tal i decimalform. Här kommer några bilder från aktiviteterna vi haft under arbetets gång.  

So

Nu är det många som har lärt sig massor om Europa. Länder, städer, floder, bergskedjor och hav är något vi tränat mycket på. Vi har även fått resa i Europa genom att titta på Geografens testamente. Ett mycket uppskattat inslag i detta projekt. 

Vi avslutar Europa resan under  v.41-43. Avstämningen har vi v 43. Frågorna med svar lägger jag ut under v.41. Efter lovet är det historia som eleverna kommer att möta och vi börjar nu med stormaktstiden. Det ska bli spännande!

Idrotten.

Vi har varit på vandring och verkligen fått testa vår uthållighet, en av styrkorna som vi kommer att arbeta vidare med. Här var det fysisk uthållighet men vi vet att uthållighet kan betyda så mycket mer. Det blev en lång vandring över stock och sten. Vi gjorde en härlig vandring på Björnö med både lunchstopp och stopp för fika vid utkikstornet. Vi fick en solig och varm dag vilket vi alla var tacksamma för.  

Vi avslutar ute perioden v.41- v.43 med orientering. Då är det viktigt att eleverna har långbyxor och bra skor. 

Tk

Teknik och ellära i klassrummet

I teknik och NO arbetar vi just nu med att förstå vad teknik är och vad vi använder den till. Vi pratar också om hur tekniken har utvecklats över tid.

Vi har nu påbörjat ett arbete med ellära. Eleverna får lära sig hur en sluten strömkrets fungerar genom att bygga en enkel krets där en lampa lyser. Som en kreativ uppgift får de sedan klä in och dekorera batteriet så att det ser ut som en insekt.

Med hjälp av sina ”ledande insekter” kommer eleverna sedan att undersöka vilka olika föremål och material i klassrummet som leder ström. På så sätt tränar de både praktisk problemlösning, kreativitet och naturvetenskapligt undersökande arbetssätt.

No 

Atomer, molekyler och vatten

I vårt nya arbetsområde i NO arbetar vi med grunderna i kemi. Eleverna får lära sig att allt runt omkring oss är uppbyggt av atomer, som kan liknas vid små byggstenar. När atomer sätts ihop bildar de molekyler. En molekyl kan bestå av samma sorts atomer, men också av olika. När olika atomer sitter ihop kallar vi det för en kemisk förening.

Ett  exempel är vatten (H₂O). Det är en kemisk förening som består av två väteatomer och en syreatom. Vatten är livsviktigt och ett bra exempel på hur kemi hänger ihop med vardagen. Vi kommer att fortsätta med kemiska reaktioner.

Svenska

På svenska arbetar vi just nu med att skriva artiklar. Eleverna får lära sig hur en artikel är uppbyggd – med rubrik, inledning, brödtext och avslutning. Vi tränar på att skriva både fakta och egna reflektioner, samt att göra texterna spännande och tydliga för en läsare.

Syftet är att eleverna ska utveckla sin förmåga att skriva informativa och beskrivande texter, och samtidigt öva på att anpassa språket till olika mottagare.

Varma hälsningar från team Mars

Elisa,  Krister, Lotta,  Marie och Philip

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *