Nu går det fort måntro. Redan är vi inne i oktober månad och vi har börjat, så smått, att avsluta våra första små projekt lite här och där. Ett uthus har vi fått inviga med massor av utesaker att låna, och king-planen är väl använd av våra elever. För det är mycket av det vi i jupiter gör på rasterna. Vi bygger kojor, gungar, spelar fotboll, använder saker från uthuset men framförallt så spelar vi king utanför ingångarna till vårt klassrum. Detta är ju extra påpassligt när det ibland är “bensträckare” och man då har lättare att höra inringningen och komma in i tid igen. Vad det gäller att komma i tid upplever vi nu också att det börjar gå åt rätt håll. Härligt! Fler elever på plats i tid:) 

I går var det vandring för hela slanten och attans vad kul vi hade det. Extra gott med go-fika:) 

Vem är Roger?  Tips…Fråga Siri… 

Månadens Fokus:   

På svenskan har vi denna vecka avslutat vårt tema kring faktatexter som vi kallat för “Nonsens fiction”. Vi har arbetat genrepedagogiskt där man först har förkovrat sig inom ämnet för att sedan titta närmare på struktur och innehåll. Vi skrev sedan en text tillsammans för att avslutningsvis skriva en egen text. I en faktatext ska man så klart ha med sann fakta. Men vi måste ju skojsa till det något så eleverna fick själva avgöra den delen med “sann” fakta… De fick alltså själva välja om de ville ljuga i texten; lite, mycket eller inget alls:) 

Bearbeta texter: 

När man hade skrivit klart sin text fick man en checklista att följa. Poängen med den var att man skulle bearbeta sin text och försöka förbättra den. Se om man missas något exempelvis. Samma mall kommer jag ha som bedömningsunderlag. 

Redovisa inför grupp

När texterna var färdiga var det dags för redovisning. Här måste jag bara säga att jag blev så imponerad över era fantastiska kids. Vilka modiga, snälla och peppande elever som vi har här i Jupiter. Jag har inte tvingat någon att redovisa och kommer inte göra det heller. Däremot kommer jag att peppa och pusha så mycket jag kan och just denna gång var det inte så svårt. Många redovisade och blev modiga av varandra. Modet smittade av sig. Känslan när man var klar och den stolthet som kom var övervinnande! 

Efter själva redovisningen fick klasskompisarna gissa vad som var sant och vad som var ren lögn. Många skratt blev det och många tokiga texter fick vi ta del av. Därefter var det dags för feedback. Denna klass, ska ni veta, är SÅ bra på att ge feedback. Det var många som räckte upp handen och det var så bra, tydlig och konkret feedback man gav. “Jag gillade att du pratade i lagom takt”, “Jag lärde mig många nya saker”, “Så bra att du tittade upp ibland”, “Vilken fin uppdelning i texten du hade” och “Vilka bra mellisar du har”. Ja, ni hör ju. Vilka elever fröken har! 

Utvärdera ämnet. Vad har vi lärt oss? 

Avslutningsvis var det dags för eleverna att utvärdera temaområdet kring faktatexter och belysa saker och begrepp som vi faktiskt har lärt oss. Vi använde oss av en “Visible Thinking”-rutin för att belysa detta. Titta här vad vi har lärt oss: 

Bedömning och återkoppling: 

Nu är eleverna alltså klara med sin uppgift men jag har dock en sak kvar. Det är att bedöma texterna och ge eleverna återkoppling. Detta kommer att ske skriftligt och läggas ut på Meitner. När jag är klar med alla elevers bedömningar kommer jag att gå ut med det via mejl så ni vet hur ni ska hitta den:) Här nedan kan ni se hur mallen för återkoppling av faktatexter ser ut. 

Övrig information:

De små krypen har tyvärr tagit sig in här hos oss på Jupiter så kolla gärna hemma om ni behöver avlusa… 

V. 43 (innan höstlovet) kommer eleverna att ha ett bedömningstillfälle i geografi. Jag, Åsa, kommer inom kort att informera mer detaljerat om detta så håll utkik i mejllådan. 

Kommande datum och aktiviteter: 
V. 43 Prov i Geografi. Mer info kommer inom kort. 

V. 44 Höstlov

V. 51 Skolavslutning

Trevlig älg! Önskar pedagogerna i Jupiter, genom Åsa

Ps.. Fredagslåten spelades även idag:) 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *