Hej alla fina Jupiterelever med föräldrar!

Vi redan inne i november och trots bristen på solsken är fortfarande energin på topp bland våra elever!

Det är så roligt att undervisa era barn, de ställer frågor och är nyfikna. De vill verkligen lära sig! Vilken ynnest som lärare det är att få möjligheten att undervisa i grupper som dessa.

Innan lovet hade vi temavecka, vilket var uppskattat. Det var teman från “klä dig i din favoritfärg” till ”Oj, jag har visst kommit fel”. Det blev många skratt det kan jag lova!  Veckan avslutades med Halloween tema. Så fredagsdansen innan lovet var lite mer läskig än vanligt.

Grön flagg

Idag, fredag, avslutades veckan med grön-flagg dagen. Våra representanter från Jupiter hade bett oss om att klä oss i grönt för att fira dagen. Grön flagg representanterna från skolan hade också gjort en tipsrunda runt skolan där priset var en en godis. Gissa om flera från Jupiter var taggade!

Vi fick också besök av en skräpplockar-mästare under dagen, vem det var är det fortfarande ingen som vet…Ledtråd, tror hennes egentliga namn börjar men Å…

Matematik

Just nu arbetar vi med området multiplikation och division. Idag tränade vi på metoder för att multiplicera med 10 och 100. I veckan har vi också försökt förstå sambandet mellan multiplikation och division. Vi kommer att arbeta en hel del med våra tabeller nu och nästa vecka ska vi försöka lära oss några genom att sjunga. För att underlätta för sig själv är färdighetsträning som att lära sig tabeller en bra grej. För mycket blir lättare och mer effektivt. Framförallt längre fram då många uppgifter kräver flera steg.

Under torsdagen fick vi studiebesök av några lärare från Umeå som kom och hälsade på hos oss. De vill titta på hur vi arbetar bland annat med matematik. Trots att många kände sig lite nervösa vågade flera räcka upp handen och berätta om vilka metoder de använde sig av när det kommer till dagens kluring. 

NO

I No:n arbetar vi vidare med våra naturrutor, vilka kretslopp kan vi hitta där? Hur samspelar djur, växter och svampar med varandra och hur kan miljön påverka dem. Vi har i veckan tittar närmre på fotosyntesen och hur våra gröna växter gör mat. Vi har redan testat en nationella provet fråga för åk 9 som gällde fotosyntesen som eleverna klarade! 

I veckan har vi dessutom planterat varsitt litet ekollon som vi ska följa och se utvecklingen på. Ekollonen har fått jord, vatten, koldioxid från luften samt sol (i form av en växtlampa). Flera har också blivit tilldelade ett namn. Häromdagen var det lite extra roligt att komma in i klassen där några elever satt och klappade på sina som groende små ekar och andades lite extra på dem. De skulle få extra tillskott av koldioxid!

Teknik

I tekniken har vi precis avslutat vårt arbete med sopor och återvinning. Vi har skapat konst utifrån sopor som vi hittat runt Lemshaga. Konsten skulle kopplas till djur som kan fara illa utav plast i havet.

Nu fortsätter vi med de stora fem: Hjulet, kilen, lutande planet, skruven, hävstången.

Med önskan om en riktigt fin helg!

Åsa & Cristin

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *