Ämne: Samhällskunskap

Årskurs: Solen

Ansvarig: Fredrik Pettersson

När:  v.35-v.41

Varför?

Vad skiljer ett land som USA mot ett land som Sverige när det gäller ekonomi och vad finns det för ideologier bakom detta? Vi viktiga delar som bygger ekonomin för ett land, företag & privatpersoner. I detta ser vi även gemensamma utmaningar som inflation, migration och dåliga arbetsvillkor. Med nyvunna kunskaper om ekonomi kan vi i nästa steg ta oss an utmaningen att göra Världen mer hållbar.

Vad?

Material:

  • Finns till varje fråga.
  • Presentationen kommer i slutet av området.

Vad har vi med oss för kunskaper som vi kan bygga vidare på?

Bland annat detta: Mänskliga rättigheter & FN
 Nationalism
 Näringsliv – 4 sektorer
 Lokaliseringsfaktorer

Nytt:

=> Hur kan man mäta länders rikedom? (BNP, HDI)

Frihandel BNP & HDI (även globalisering & fair trade)

=> Vad menas med det ekonomiska kretsloppet?

Ekonomiska kretsloppet (även prissättning & konjunkturer)

=> Vad är orsaken till inflation och hur hänger detta samman med hög & låg konjunktur?

Ekonomins grunder – inflation (vad är ekonomi)

=> Vad innebär marknadsekonomi och hur sätts priser & löner här?

Ekonomiska modeller & välfärd

=> Hur hänger aktier samman med företagande och investeringar?

=> Hur hänger globalisering samman med det ekonomiska kretsloppet och ideologier som nationalism?

Globalisering

=> Hur kan handel & turism påverka ett lands ekonomi? (Protektionism & frihandel)

Frihandel BNP & HDI (även globalisering & fair trade)

=> Vilka är de grundläggande delarna i vår privatekonomi?

=> Hur hänger sparande och investeringar samman med risk och avkastning? (Ränta, fonder, aktie)

=> Vad menas med välfärd och hur ser den ut i Sverige?

Ekonomiska modeller & välfärd

=> Hur bestäms löner och arbetsvillkor i Sverige och vad händer om man inte kommer överens?

Arbetsmarknaden – löner & villkor

=> Hur hänger ideologier samman med olika ekonomiska system/modeller? (Marknadsekonomi, planekonomi & blandekonomi)

=> Vilka är grundtankarna i de olika ideologierna & vad är deras syn på välfärd & skatter? (Liberalism, socialism & konservatism)

Hur?

Vi startar med att se vilka delar som vore intressant att väva in i denna del. Idéer om hur vi jobbar samlar vi också in. Vi kommer skapa modeller som förklarar de viktiga delarna. Begreppsschema testar vi för att se hur dessa kan hjälpa till med begreppen.

Mitt i kommer vi stämma av med “Mittifrågor” som vi jobbar med feedback runt.Vi avslutar med en analys/prov.

CoT

– Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum

Tid – Tid att hinna diskutera och reflektera tillsammans.

Möjligheter – Många möjligheter att diskutera 2 & 2 för att öka förståelsen och öka tryggheten i att dela med sig av sina kunskaper.

Förväntningar – Om deltagande och muntlig aktivitet.

Rutiner – Vi testar nya rutiner för att skapa begreppsscheman.

Interaktion – Då många önskat grupparbeten kommer vi skapa möjligheter för detta där vi ser hur v kan jobba med olika roller.

Miljö – 

Språk – Extra fokus från början på de grundläggande begreppen för tänkande i detta område som orsak, konsekvens, perspektiv.

Modellering – Vi lyfter fram olika elevers svar som modell för hur tänkande kan se ut och vi sätter ord/begrepp på det som görs.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *