Idrott och hälsa – Bollspelsfamiljen V.38-40
Varför?
Dagens forskning har visat på att det är viktigt att man tar hand om sin fysiska, psykiska och sociala hälsa. Därför är det viktigt att ta hand om sin kropp för att det ger positiv påverkan på sin hälsa. Det finns även forskning om hjärnan som visar på att fysisk aktivitet dagligen medför att man lättare kan koncentrera sig, mår bättre och att det är bra för ens inlärningsförmåga. Kursen idrott och hälsa ska inspirera till att ge ett livslångt intresse för fysiskt aktivitet, som ska bidra till en frisk och hälsosam kropp och knopp. Detta möjliggörs genom en bredd av aktiviteter, teori och variationsrik undervisning för att alla ska få möjlighet att hitta något som lägger grunden för ett livslångt intresse för idrott och hälsa.
Vad?
- Hur skiljer sig de olika bollspelen från varandra?
- Hur möjliggör vi deltagande för alla?
- Hur förebygger vi skador?
- Hur förbättrar vi våra motoriska färdigheter och taktiska förmåga?
Hur?
Genom utomhus/inomhus aktivitet kommer vi under dessa veckor testa på/fördjupa oss inom bollspelsfamiljen. Den delas in i fyra områden; målspel, nät- och väggspel, träffspel och löp- och slagspel.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Används för att hinna reflektera både enskilt och i grupp. Att ha god tid till att genomföra aktivitet.
Möjligheter – Genom att skapa olika övningar och lektionsupplägg ges alla möjligheter till deltagande på sina villkor och att tillsammans modifiera aktiviteter så att alla kan delta.
Förväntningar – Tänker och utgår ifrån att alla gör sitt bästa utifrån de förutsättningar man har under aktiviteten.
Rutiner – Ombyte, kläder efter väder, fairplay, uppvärmning, aktivitet, diskussion och avslut.
Interaktion – Detta synliggörs med hur vi alla kommer längre genom att ta tillvara på varandras inställning till ämnet.
Miljö – Vi skall ta tillvara på den härliga utomhusmiljö som vi har runt omkring oss för att på det viset jobba med alla våra sinnen men även skapa en god atmosfär i idrotthall och omklädningsrum.
Språk – Vi använder ett inbjudande och peppande språk för att lyfta varandras insatser ytterligare. Nolltolerans mot negativ inställning till varandra, uttala negativa ord både fritt och till andra.
Modellering – Genom aktivt deltagande av både elever och pedagog ges möjligheter till att se hur övningar skall utföras. Vi tränar och rör oss tillsammans.