Ämne: Textilslöjd
Årskurs: 3
Ansvarig: Åsa Gustafson
När:ht 24 (grupp 2) vt25 (grupp 1 och 3)
Varför? Under årskurs tre tar vi reda på varför vi har ämnet slöjd. Varför är det bra att öva upp sin kreativitet? Varför är det nytttigt för människan att skapa? Vad är finmotirik? Hur uppstod uråldriga tekniker som att “slå ett rep (repslagning), tovning och handsömnad?
Vi går igenom olika teman, tråd-garn-rep, ull och tovning, vävning, broderi samt olika mindre uppgifter.
I kursplanen står det
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar förmågan att formge och framställa föremål genom att arbeta med olika material och hantverkstekniker. Eleverna ska i arbetet ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar.
Undervisningen väcka elevernas nyfikenhet och lust att undersöka och experimentera med olika material, hantverkstekniker och uttryck, samt att ta sig an uppgifter på ett kreativt sätt.
I undervisningen ska eleverna även få möta såväl äldre tiders hantverksföremål och slöjdtraditioner som nutida design för att inspireras i det egna skapandet.
Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmågan att använda slöjdspecifika begrepp som beskriver arbetsprocesser, material, verktyg och hantverkstekniker.
Genom reflektion både i arbetet och när det är slutfört kan eleverna utveckla medvetenhet om vad som kännetecknar kvalitet i utförande och resultat.
Undervisningen kan bidra till att eleverna utvecklar ett miljömedvetet förhållningssätt.
Vad?
- Vad är slöjd
- Vad betyder textil?
- arför har vi slöjd?
- Vad har du på dig? Vem har gjort det, av vad och vart då?
- Hur gör man tyg?
- Var kommer ull och lin ifrån?
- Hur tillverkade de tråd, tyg och rep förr i tiden?
- Hur våttovar och nåltovar man?
- Hur broderar man?
Ord vi kommer lära ossSpinna Tvinna Fläta Karda Tova – våttova/såptova, torrtova/nåltova Broderi -efterstygn, broderinål,
Hur? Vi kommer bl a att jobba med ull, tovning och handsömnad. Vi kommer ha genomgångar på hur man gör för att t ex karda ull, spinna en tråd, klippa i tyg, sy kastsöm osv.
Eleven kommer att få berätta om vad hen gjort ibland muntligt inför klassen, ibland inför mig och ibland med papper och penna
Veckoplanering
kommer
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum Tid – Ge tid för tänkande såväl individuell som i par och arbetsgrupper.
Möjligheter – Genom inspirationsexempel och tidigare elevers arbeten visas vad projektet kan ge för möjligheter.
Förväntningar – Med olika instruktioner och hjälpmedel uppmanas du att jobba så självständigt som möligt för dig.
Rutiner – Ge flera olika möjligheter att ta till sig instruktioner, filmer, text, gruppen och min modelering, samma struktur varje lektion. Think Pair share
Interaktion – samarbete genom arbetsgrupper i hur ni blir placerade.
Miljö – En klassrumsmiljö som inbjuder till samarbete genom arbetsgrupper.
Språk – Använda ett språk med både korrekta begrepp samt förenklat språk, visa samma sak på olika sätt.
Modellering – Lärare modellererar genom att göra samma projekt som eleverna, Genom att vara ett eller några steg före och visa i olika moment. Eleverna kan även modellera för varandra i klassrummet.