Ämne: Textilslöjd

Årskurs: 3

Ansvarig: Åsa Gustafson

När:ht 24 (grupp 2) vt25 (grupp 1 och 3)

Varför? Under årskurs tre tar vi reda på varför vi har ämnet slöjd. Varför är det bra att öva upp sin kreativitet? Varför är det nytttigt för människan att skapa? Vad är finmotirik? Hur uppstod uråldriga tekniker som att “slå ett rep (repslagning), tovning och handsömnad?

Vi går igenom olika teman, tråd-garn-rep, ull och tovning, vävning, broderi samt olika mindre uppgifter.

I kursplanen står det

Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar förmågan att form­ge och framställa föremål genom att arbeta med olika material och hant­verks­tekniker. Eleverna ska i arbetet ges möjligheter att utveckla sin skick­lig­het i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar.

Under­visningen väcka elevernas nyfikenhet och lust att undersöka och experi­men­tera med olika material, hantverkstekniker och uttryck, samt att ta sig an upp­gifter på ett kreativt sätt.

I undervisningen ska eleverna även få möta såväl äldre tiders hantverksföremål och slöjdtraditioner som nutida design för att in­spi­reras i det egna skapandet.

Vidare ska undervisningen bidra till att ele­ver­na utvecklar förmågan att använda slöjdspecifika begrepp som be­skriver arbets­processer, material, verktyg och hantverkstekniker.

Genom reflektion både i arbe­tet och när det är slutfört kan eleverna utveckla medvetenhet om vad som känne­tecknar kvalitet i utförande och resultat.

Undervisningen kan bidra till att eleverna ut­veck­lar ett miljömedvetet förhållningssätt.

Vad?

  • Vad är slöjd
  • Vad betyder textil?
  • arför har vi slöjd?
  • Vad har du på dig? Vem har gjort det, av vad  och vart då?
  • Hur gör man tyg?
  • Var kommer ull och lin ifrån?
  • Hur tillverkade de tråd, tyg och rep förr i tiden?
  • Hur våttovar och nåltovar man?
  • Hur broderar man?

Ord vi kommer lära ossSpinna Tvinna Fläta Karda Tova – våttova/såptova, torrtova/nåltova Broderi -efterstygn, broderinål,

Hur? Vi kommer bl a att jobba med ull, tovning och handsömnad. Vi kommer ha genomgångar på hur man gör för att t ex karda ull, spinna en tråd, klippa i tyg, sy kastsöm osv.

Eleven kommer att få berätta om vad hen gjort ibland muntligt inför klassen, ibland inför mig och ibland med papper och penna

Veckoplanering

kommer

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum Tid – Ge tid för tänkande såväl individuell som i par och arbetsgrupper.

Möjligheter – Genom inspirationsexempel och tidigare elevers arbeten visas vad projektet kan ge för möjligheter.

Förväntningar – Med olika instruktioner och hjälpmedel uppmanas du att jobba så självständigt som möligt för dig.

Rutiner – Ge flera olika möjligheter att ta till sig instruktioner, filmer, text, gruppen och min modelering, samma struktur varje lektion. Think Pair share

Interaktion – samarbete genom arbetsgrupper i hur ni blir placerade.

Miljö – En klassrumsmiljö som inbjuder till samarbete genom arbetsgrupper.

Språk – Använda ett språk med både korrekta begrepp samt förenklat språk, visa samma sak på olika sätt.

Modellering – Lärare modellererar genom att göra samma projekt som eleverna, Genom att vara ett eller några steg före och visa i olika moment. Eleverna kan även modellera för varandra i klassrummet.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *