Ansvarig/Ansvariga lärare:
Åsa Grath
När, under vilka veckor?
V. 2-7
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
Vad är skillnaden på en religion och en livsåskådning?
Vad är etik och moral?
Vad innebär pliktetik och konsekvensetik?
Var Kamikazepiloterna mördare eller hjältar?
Hur tänker och resonerar jag i olika etiska dilemman?
Hur påverkas jag och andra av vardagliga dilemman, historiskt som nutid?
Hur ser våra fem världsreligioner på begreppen: Kärlek, Döden, Gott & Ont samt Lycka?
Hur ser en ateist på begreppen: Kärlek, Döden, Gott & Ont samt Lycka?
Övergripande mål från LGR 22
Människor har i alla tider och alla samhällen försökt att förstå och förklara sina levnadsvillkor och de sociala sammanhang som de ingår i. Religioner och andra livsåskådningar är därför centrala inslag i den mänskliga kulturen. I dagens samhälle, som är präglat av mångfald, är kunskaper om religioner och andra livsåskådningar viktiga för att skapa ömsesidig förståelse mellan människor.
Förankring i kursplanens syfte Lgr 22
Undervisningen i ämnet religionskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om religion och livsåskådning i det svenska samhället och i olika delar av världen. Genom undervisningen ska eleverna få förståelse för hur människor inom olika religiösa traditioner lever med och uttrycker sin religion på olika sätt. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över vad religion och livsåskådning kan betyda för människors identitet och hur egna utgångspunkter påverkar förståelsen av religion och livsåskådning.
Undervisningen ska stimulera eleverna att reflektera över olika livsfrågor och etiska förhållningssätt samt ge eleverna verktyg för att kunna analysera och ta ställning i etiska och moraliska frågor. På så sätt ska undervisningen bidra till elevernas möjligheter att utveckla en personlig livshållning och beredskap att handla ansvarsfullt i förhållande till sig själva och sin omgivning.
Centralt innehåll från kursplanen
Religioner och andra livsåskådningar
- Religionens betydelse i människors liv och människors olika sätt att uttrycka sin religiositet.
- Likheter och skillnader mellan och inom några religioner.
- Begreppen religion och livsåskådning.
Religion och samhälle
- Hur religioner framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka människors bilder av sig själva och andra.
- Människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörigheter i Sverige i dag samt hur detta har förändrats över tid.
Etik och livsfrågor
- Samtal om och reflektion över vardagliga moraliska frågor utifrån elevernas egna argument och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, kränkningar, jämställdhet och sexualitet.
- Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden.
Betygskriterier för betyget E i slutet av årskurs 6
Eleven visar grundläggande kunskaper om religioner. Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader mellan och inom några religioner samt om vad religion kan betyda för människor. Eleven visar grundläggande kunskaper om frågor som rör relationen mellan religion och samhälle. Eleven för enkla resonemang om moraliska frågor och livsfrågor.
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Temat är uppdelat i två delar. Den första delen handlar om Etik och Moral. Den andra handlar om hur våra världsreligioner samt ateismen ser på olika begrepp.
Del 1:
Vi kommer att ha genomgångar och presentationer, samtal och diskussioner kring religion, livsåskådning, etik och moral. Under resans gång kommer vi även att resonera, diskutera, analysera samt värdera olika etiska begrepp och dilemman. Du kommer att ställas inför olika etiska begrepp och dilemman där du behöver diskutera, resonera och värdera för att sedan komma fram till en slutsats där du samtidigt gör en värdering och sedan tar ställning för något.
Del 2:
Vi kommer att titta på hur våra 5 världsreligioner samt ateismen resonerar kring följande begrepp: Kärlek, Död, Lycka samt Gott & Ont. Tillsammans utforskar vi de olika delarna i grupper och redovisar sedan för varandra.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Bedömning sker löpande genom de uppgifter vi gör i klassrummet. Centralt är ditt deltagande i våra gruppdiskussioner där du förväntas delta aktivt genom att dela med dig av dina tankar och slutsatser.
I slutet av temat kommer du också att få ett hemprov där du själv ska ta ställning till olika etiska principer och dilemman. Hur ser du själv på de begrepp vi tittat på och vilka ställningstagande tar du? Vilken/vilka livsåskådningar ligger dig närmast?