Ämne: Svenska
Årskurs: 6
Ansvarig: Catrin Colliander
När: Läsåret 24/25
Varför?
I kursplanen för svenska står det att du ska träna på att skriva olika typer av texter. Det står också att du ska öva på att bearbeta dina texter efter respons.
När du skriver en instruerande text lär du dig hur du ska förklara något så att andra förstår. Det är superbra både i skolan och i livet!
Med en argumenterande text kan du övertyga någon om varför din åsikt är viktig. Det är en grym superkraft, oavsett om du vill få högre veckopeng eller förändra världen!
När du skriver berättande texter tränar du på att skapa spänning och känslor. Det är som att bjuda in läsaren till en egen värld.
Att träna på språkriktighet, som meningsbyggnad och stavning, är viktigt eftersom det gör dina texter tydliga, lätta att förstå och mer imponerande.
Om dina meningar är tydliga och rätt skrivna, så slipper läsaren gissa vad du vill säga. Då kan du enkelt få fram ditt budskap, oavsett om du skriver en berättelse, ett mejl eller ett sms.
Att träna på meningsbyggnad och stavning är som att bygga med legobitar – om varje bit sitter rätt, blir helheten både stabil och snygg! Ju mer du tränar, desto enklare och roligare blir det.
Det är viktigt att ta till sig respons och bearbeta sina texter eftersom det hjälper dig att bli bättre. Ingen skriver perfekt direkt, och genom att ändra och förbättra lär du dig mer och utvecklas som skribent. Det är som att träna – varje gång blir du lite starkare!
Vad?
- Vilka texttypiska drag har berättande text, faktatext, argumenterande text, instruerande text och brev?
- Hur skriver vi korrekta meningar?
- Hur bearbetar jag mina texter efter respons?
Hur?
- Vi arbetar enligt cirkelmodellen där vi gemensamt undersöker texter och övar på att skriva tillsammans innan vi skriver egna texter.
- Vi fokuserar vissa lektioner på texttypiska drag, och andra lektioner på språkriktighet.
- Eleverna använder skrivmallar för att planera och bearbeta egna texter.
- Lärare ger respons med fokus på innehåll, struktur och/eller språkriktighet.
- Elever bearbetar och/eller skriver om texter efter respons.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Ge tid till tänkande i diskussioner och i arbetet med att undersöka texter.
Möjligheter – Ge möjligheter att undersöka och diskutera olika typer av texter både enskilt och tillsammans.
Förväntningar – Ha en hög förväntan på att alla elever kan skriva olika typer av texter och stötta snarare än att förenkla.
Rutiner – Använda stödmallar vid eget skrivande.
Interaktion – Interagera både under tiden vi undersöker samt när vi gemensamt skriver texter.
Miljö – Skapa en lugn miljö där alla har möjlighet att tillägna sig texternas innehåll och skriva egna texter.
Språk – Vi arbetar med de genretypiska begrepp vi möter när vi undersöker och skriver texter.
Modellering – Vi utgår från exempeltexter när vi skriver gemensamma och egna texter.