Ämne: SO
Årskurs: Åk 3
Ansvarig: Cecilia Hulin
När: v. 17-20 vt 25
Varför?
Syftet är att eleverna ska få en grundläggande förståelse för hur ekonomi fungerar i vardagen. De ska utveckla sin förmåga att resonera om hur vi använder pengar, vad det innebär att spara och konsumera, och hur ekonomiska val kan påverka både individen och samhället.
Eleverna ska träna på att:
* Förstå pengars funktion och värde.
* Resonera om ekonomiska val och deras konsekvenser.
* Uttrycka sina tankar muntligt och skriftligt.
* Använda matematik i enkla ekonomiska situationer.
Samhällskunskap
* Vad pengar räcker till och hur val påverkar ekonomi.
* Konsumtion och sparande.
* Pengars användning och värde.
Matematik
* Räkna med pengar (addition, subtraktion och enhetsomvandling).
* Räkna med pengar i praktiska situationer.
* Rimlighetsbedömning vid köp och växel.
* Problemlösning kopplad till pengar och inköp.
Svenska
*Samtala och diskutera frågor kring ekonomi.
* Skriva egna tankar och texter om ekonomi och pengar
Vad?
Målet för arbetsområdet – det du ska lära dig:
* Vi kommer att prata om pengar i ett historiskt perspektiv, från byteshandel till dagens handel.
* Vi kommer titta på de sedlar och mynt som används i Sverige.
* Kunna göra enkla beräkningar med pengar, t.ex. räkna växel.
* Vi kommer att arbeta med pengar, vad man kan använda dem till, deras värde och olika betalningssätt.


- Veta varför vi använder pengar och hur pengar fungerar i samhället och hur de används i vardagen, ekonomiska kretsloppet.
* Förstå vad det innebär att spara, låna och konsumera.
* Vi kommer att samtala om några utgifter som en familj har varje månad.
* Vidare kommer vi att uppskatta olika varor ungefärliga pris (avrunda).
* Kunna delta i samtal om val och uttrycka egna tankar om ekonomi
* Känna till vad det innebär att spara eller låna pengar.
* Förklara vad pengar kan räcka till och varför det är viktigt att göra kloka val.
* Reflektera kring skillnaden mellan “behöver” och “vill ha”.
* Kunna skriva en enkel text om ekonomi, t.ex. “Vad skulle jag spara till?”.
Frågeställningar
* Vad tror du pengar räcker till att köpa 10 kr, 20 kr, 50 kr, 100 kr, 200 kr, 500 kr och 1000 kr? Vad kostar ett äpple, en litermjölk eller ett paket smör?
* Vad använder vi pengar till och varför behöver vi ibland spara pengar?
* Vad betyder det att låna pengar?
* Vad händer om man handlar mer än man har råd med?
* Vad är viktigt för dig när du väljer mat och andra varor i en affär?
* Varför är det dyrare att köpa färdig mat än att laga själv?
* Varför är det viktigt att du sparar kvittot när du handlar?
* Vad är jämförpriser och varför finns de?
* Vad är streckkoder och varför finns de?
* Var finns vad i en affär? Var i den här affären hittar du mjölken, brödet och godiset? Tror du att det finns någon tanke bakom var varorna är placerade?
* Vad är reklam och vad är information?
* Varför är det smart att följa säsonger när du handlar?
* Hur fördelade ni arbetet med måltiden?
Begrepp
Du ska få lära dig några viktiga begrepp när vi pratar om ekonomi:
Ekonomiska kretsloppet, sedlar, mynt, kontokort, swish, betalkort, riksbanken, budget, barnbidrag, spara, långa ränta, inflation, aktörer, import och export, plånbok, riksbanken, budget, barnbidrag, spara, långa ränta, inflation, aktörer, import och export.
Hur?
Vi kommer att:
* Läsa och diskutera faktatexter om pengar och ekonomi.
* Räkna matematikuppgifter med pengar (köp, växel, budget) och räkna med pengar genom praktiska övningar.
* Vi kommer att förklara skillnaden mellan olika ekonomiska val och hur de påverkar oss.
* Skriva egna texter, t.ex. om sparande eller drömköp.
* Diskutera vad som är nödvändigt att köpa och vad som är lyx.
* Skapa en egen sparplan för något man drömmer om att köpa.
* Vi diskuterar i helklass och mindre grupper.
* Vi använder bilder, filmer, berättelser och nyhetsinslag som handlar om pengar.
Material
Faktabok: Boken om So 1-3, Liber
Matteboken: Singma 3B Kap 7 Pengar
Faktatext/Uppgifter Konsumentverket.se Smarta val s 18-31
Kort om ekonomi: Vad är pengar?
Vad tror du pengar räcker till?
Ungafakta.se – Ung ekonomi/Min ekonomi
Så funkar Sverige / Skatten ca 5 min
Ekonomiska kretsloppet ca 5 min
En serie: Här kommer kungen. Avsnitt 1- Vad är pengar?
Bedömning
Efter arbetsområdet ska du kunna:
* Ange vilka sedlar och mynt vi har i Sverige
* Redovisa och berätta varför vi har pengar
* Redovisa och berätta om olika utgifter som en familj har
* Redogöra för olika betalningssätt
Bedömningen sker kontinuerligt under arbetets gång.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vid frågeställningar i klassrumsarbete ges tid att tänka och dokumentera sitt tänkande.
Möjligheter – Genom diskussioner, filmer och rutiner ges möjligheter till tänkande och förståelse.
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Rutiner – Vi använder rutinen Think-pair-share för att synliggöra alla elevers tänkande.
Interaktion – Genom våra samtalsrutiner synliggörs hur vi alla kommer längre genom att ta tillvara på allas tänkande.
Miljö – Vi uppmärksammar skyltar och affischer runtomkring vårt samhälle. Vi tar med bilder till skolan, ser på debatter och informationsfilmer för att få en större förståelse. Vi använder oss av varandras erfarenheter för att bidra till mer kunskap. Vi tar reda på svar på de frågor som kommer upp.
Språk – Läraren sätter ord på elevernas tänkande.
Modellering – Läraren “tänker högt” och ställer frågor vid läsning eller efter en film.