Ämne: Matematik
Årskurs: Neptunus
Ansvarig: Camilla Mauritzson och Frida Skoglund
När: v. 11-15
Varför?
Kunna använda sig av talen 0-40 i vardagliga situationer där du möter siffror. Du kommer att få en större förståelse kring talens värde. Kunna använda se mönster och få större förståelse för talens värde.
Vad?
I kapitel 4 bygger eleverna förståelse för ordningstal och hur de används i vardagliga sammanhang. Kapitlet inleds med att eleverna använder ordningstal för att beskriva vilken plats ett antal barn kommer på i en tävling. De upptäcker att ordningstal används för att ange ordning i förhållande till något/någon, till exempel en mållinje eller till andra personer i en kö. Eleverna övar också på att se samband mellan grundtal och ordningstal och hur talen skrivs med siffror och bokstäver.
Eleverna använder olika lägesord som före, efter och mellan för att beskriva en persons placering i förhållande till en annan person. De beskriver också hur olika föremål är placerade i förhållande till varandra, med hjälp av lägesord som framför bakom, över, under och mellan.
Avslutningsvis tränar eleverna på ordning från vänster till höger, och upptäcker att samma läge kan beskrivas på olika sätt beroende på vilket håll de utgår ifrån. Kapitlet innehåller många praktiska moment för att ge eleverna möjlighet att känna igen och samtala om ordningstal och lägesord i vardagliga situationer.
- förstå och använda ordningstal
- förstå och använda lägesord
- beskriva ordning från vänster och från höger
Lektioner | Mål | Lärobok (sidor) | Övningsbok (sidor) |
1. Ordningstal | – Förstå innebörden av ordningstal. – Kunna använda ordningstalen första till tionde. | s. 84-86 | s. 80-81 |
2.Ordningstal och lägesord | – Förstår hur vanliga lägesord används för att beskriva läge.Kunna använda både ordningstal och lägesord för att beskriv plats eller läge. | s. 87-89 | s. 82-83 |
3. Ordna från vänster och höger | – Kunna beskriva ordning från både vänster och höger. | s. 90-91 | s. 84-85 |
4. Kunskapslogg | – Reflektera över och visa sin kunskap om ordningstal och lägesord. -Göra en självskattning av sin kunskap. | s. 92 | s. 86-89 |
Hur?
Varje lektion består av:
Vi utforskar tillsammans:
Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar. Därefter får paren presentera hur de har löst uppgiften. Tillsammans i klassen så hittar vi flera olika strategier för att lösa uppgiften. Vi försöker alltid hitta flera sätt att presentera hur vi löser uppgiften, genom att rita upp en bild, skriva på mattespråket med siffror samt skapa en förklaring till hur vi gör.
Vi lär:
Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?
Vi övar:
I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använder sig av det praktiska material som vi haft i samlingen för att tillsammans visa hur de löser de olika uppgifterna.
Aktivitet:
Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker genom olika spel eller att testa med praktiskt material.
Jag övar:
Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper.
Mattelogg:
Eleverna får på egen hand skapa ett problem i sin “Mattelogg” bok som liknar de problem som vi arbetat med under lektionen.
Kunskapsloggen:
I slutet av varje kapitel får eleverna reflektera över och visa sin kunskap utifrån kapitlets område.
Delprov:
Vid två tillfällen per termin då eleverna har gått igenom 3-4 kapitel i boken görs en avstämning för att se att kunskaperna som eleverna har fått har befästs.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där får varje del ta sin tid. Vi ger eleverna tid för egen reflektion innan de börjar diskutera med kompisen eller hela klassen.
Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya idéer kring hur man kan lösa olika problem.
Förväntningar – Vi förväntar oss att eleverna är delaktiga under lektionerna och samspelar med sina kamrater för att utveckla deras kunskaper. Vi förväntar oss att eleverna hjälper varandra genom att berätta hur de tänker och inte bara säga svaret.
Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används vid uppstarten av varje lektion.
Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Där de tillsammans utvecklar sitt tänkande tillsammans.Miljö – Vi börjar lektionen med en startuppgift på mattan där vi tillsammans synliggör problemet. Därefter får eleverna möjlighet att samtala i par och även praktiskt utforska dagens problem. För att fördjupa oss i våra kunskaper så gör vi aktiviteter där eleverna får i par eller mindre grupper om 3 vid lämplig plats genomföra aktiviteten (inne/ute).