Ämne: Matematik
Årskurs: Neptunus

Ansvarig: Camilla Mauritzson och Frida Skoglund
När: v. 15-18

Varför?

Kunna använda sig av talen 0-100 i vardagliga situationer där du möter siffror. Du kommer att få en större förståelse kring talens värde. Kunna använda se mönster och få större förståelse för talens värde. 

Vad?

I kapitel 5 arbetar eleverna med talområdet 0-100 och fortsätter träna på begrepp och metoder som de mött tidigare. Kapitlet inleds med att eleverna utforskar, läser och skriver för att öva på att känna igen talen upp till 100. De lär sig att bilda grupper om tio och att räkna tio steg i taget både framåt och bakåt. 

Eleverna förstärker förståelsen för positionssystemet och använder konkret material, tiobasmaterial och positiontabeller för att räkna och dela upp tvåsiffriga tal i tiotal och ental. De tränar även på hur denna uppdelning av tvåsiffriga tal kan presenteras med hjälp av talcirklar. Eleverna använder sina kunskaper i positionssystemet när de jämför och storleksordnar tal. De möter symboler för större än och minde än. Eleverna beskriver mönster i talföljder för att se vad som saknar i dem och kunna försätta dem. I slutet av kapitlet introducerades udda och jämna tal, och eleven utforskar vad som kännetecknar dessa tal.

  • räkna och skriva talen till 100
  • jämföra och storleksordna tal
  • beskriva och göra klart talföljder
  • udda och jämna tal
LektionerMålLärobok (sidor)Övningsbok (sidor)
1. Räkna till 100– Kunna räkna och känna igen talen till 100.- Kunna bilda tio för att räkna antal. Kunna räkna framåt och bakåt tio steg i taget.s. 84-86s. 80-81
2. Tiotal och ental– Bygga förståelse till positionssystemet. – Kunna visa tal med tiobasmaterial.- Kunna dela upp tal i ental och tiotal.s. 87-89s. 82-83
3. Jämföra och storleksordna tal – Kunna jämföra tal utifrån tiotal och ental.- Kunna använda symbolerna för större äb och mindre än. – Kunna storleksordna tal.s. 90-91s. 84-85
4. Talföljder– Upptäcka och beskriva mönster i talföljder. – Kunna fortsätta talföljder.
5. Udda och jämna tal– Upptäcka och beskriva udda och jämna tal.- Förstå om ett tal är udda eller jämnt.
4. Kunskapslogg– Reflektera över och visa sin kunskap om talen till 100.-Göra en självskattning av sin kunskap.s. 92s. 86-89

Hur?

Varje lektion består av: 

Vi utforskar tillsammans: 

Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar. Därefter får paren presentera hur de har löst uppgiften. Tillsammans i klassen så hittar vi flera olika strategier för att lösa uppgiften. Vi försöker alltid hitta flera sätt att presentera hur vi löser uppgiften, genom att rita upp en bild, skriva på mattespråket med siffror samt skapa en förklaring till hur vi gör.

Vi lär:

Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?

Vi övar:

I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använder sig av det praktiska material som vi haft i samlingen för att tillsammans visa hur de löser de olika uppgifterna.

Aktivitet:

Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker genom olika spel eller att testa med praktiskt material. 

Jag övar: 

Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper. 

Mattelogg: 

Eleverna får på egen hand skapa ett problem i sin “Mattelogg” bok som liknar de problem som vi arbetat med under lektionen.

Kunskapsloggen: 

I slutet av varje kapitel får eleverna reflektera över och visa sin kunskap utifrån kapitlets område.

Delprov: 

Vid två tillfällen per termin då eleverna har gått igenom 3-4 kapitel i boken görs en avstämning för att se att kunskaperna som eleverna har fått har befästs. 

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum


Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där får varje del ta sin tid. Vi ger eleverna tid för egen reflektion innan de börjar diskutera med kompisen eller hela klassen.

Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya idéer kring hur man kan lösa olika problem. 

Förväntningar – Vi förväntar oss att eleverna är delaktiga under lektionerna och samspelar med sina kamrater för att utveckla deras kunskaper. Vi förväntar oss att eleverna hjälper varandra genom att berätta hur de tänker och inte bara säga svaret. 

Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används vid uppstarten av varje lektion. 

Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Där de tillsammans utvecklar sitt tänkande tillsammans.Miljö – Vi börjar lektionen med en startuppgift på mattan där vi tillsammans synliggör problemet. Därefter får eleverna möjlighet att samtala i par och även praktiskt utforska dagens problem. För att fördjupa oss i våra kunskaper så gör vi aktiviteter där eleverna får i par eller mindre grupper om 3 vid lämplig plats genomföra aktiviteten (inne/ute).

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *