Ämne: Matematik
Årskurs: Neptunus
Ansvarig: Camilla Mauritzson och Frida Skoglund
När: v. 4-6
Varför?
Kunna använda sig av talen 0-40 i vardagliga situationer där du möter siffror. Du kommer att få en större förståelse kring talens värde. Kunna använda dig av addition i vardagliga situationer som tex när du spelar spel, handlar i affären osv.
Vad?
I kapitel 2 fortsätter eleverna att arbeta med addition och subtraktion, och använder strategier som de mött tidigare. De använder tallinjen när de adderar och lär sig olika strategier för att addera tiotal och ental, bland annat genom att använda tiobasmaterial. Eleverna använder motsvarande strategier för subtraktion och lär sig att det inte bara innebär att minska eller ta bort, utan även att jämföra och se skillnader. De möter därigenom begrepp som fler, färre, sammanlagt och kvar.
Eleverna löser problem i vardagsnära situationer kopplade till addition och subtraktion. De använder olika strategier för att lösa problemuppgifter. De resonerar och väljer lämpliga räknesätt samt ser kopplingar mellan addition och subtraktion. Eleverna fortsätter bygga förståelsen för likheter, och tränar på att se vilket tal som behöver läggas till eller tas bort för att likheten ska stämma. I samband med detta läggs grunden för förståelsen för algebra, så kallad pre-algebra, kopplat till vardagliga situationer.
- addera ental och tiotal
- subtrahera ental och tiotal
- addera tre tal
- subtraktion – skillnad
- problemlösning
Lektioner | Mål | Lärobok (sidor) | Övningsbok (sidor) |
1. addera ental | – Kunna addera ett ensiffrigt tal till ett tvåsiffrigt tal. | s. 26-28 | s. 22-23 |
2.addera tiotal | – Kunna addera ett jämnt tiotal till ett tvåsiffrigt tal. | s. 29-31 | s. 24-25 |
3. addera tiotal och entall | – Kunna addera två stycken tvåsiffriga tal. | s. 32-33 | s. 26-27 |
4. addera tre tal | – Kunna addera tre stycken ensiffriga tal. | s. 34-36 | s. 28-29 |
5. subtrahera ental | – Kunna subtrahera ett ensiffrigt tal från ett tvåsiffrigt tal. | s. 37-39 | s. 30-31 |
6. subtrahera tiotal | – Kunna subtrahera ett jämnt tiotal från ett tvåsiffrigt tal. | s. 40-42 | s. 32-33 |
7. subtrahera ental och tiotal | – Kunna subtrahera två stycken tvåsiffriga tal. | s. 43-44 | s. 34-35 |
8. problemlösning del – helhet | – Förstå perspektivet skillnad kopplat till subtraktion. – Kunna visa skillnad med konkret material. | s. 45-46 | s. 36-37 |
9. problemlösning fler – färre | – Kunna lösa problemuppgifter med del-helhet.- Kunna använda talkamrater och visuella representationer vid problemlösning. | s. 47-49 | s. 38-41 |
10. problemlösning | Kunna lös jämförande problemuppgifter. | s. 50-52 | s. 42-43 |
11. Problemlösning | – Kunna lösa jämförande problemuppgifter. | s. 53-55 | s. 44-45 |
11. Kunskapslogg. | – Reflektera över och visa sin kunskap om addition och subtraktion. – Göra en självskattning av sin kunskap. | s. 56 | s. 46-49 |
Hur?
Varje lektion består av:
Vi utforskar tillsammans:
Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar. Därefter får paren presentera hur de har löst uppgiften. Tillsammans i klassen så hittar vi flera olika strategier för att lösa uppgiften. Vi försöker alltid hitta flera sätt att presentera hur vi löser uppgiften, genom att rita upp en bild, skriva på mattespråket med siffror samt skapa en förklaring till hur vi gör.
Vi lär:
Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?
Vi övar:
I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använder sig av det praktiska material som vi haft i samlingen för att tillsammans visa hur de löser de olika uppgifterna.
Aktivitet:
Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker genom olika spel eller att testa med praktiskt material.
Jag övar:
Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper.
Mattelogg:
Eleverna får på egen hand skapa ett problem i sin “Mattelogg” bok som liknar de problem som vi arbetat med under lektionen.
Kunskapsloggen:
I slutet av varje kapitel får eleverna reflektera över och visa sin kunskap utifrån kapitlets område.
Delprov:
Vid två tillfällen per termin då eleverna har gått igenom 3-4 kapitel i boken görs en avstämning för att se att kunskaperna som eleverna har fått har befästs.
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där får varje del ta sin tid. Vi ger eleverna tid för egen reflektion innan de börjar diskutera med kompisen eller hela klassen.
Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya idéer kring hur man kan lösa olika problem.
Förväntningar – Vi förväntar oss att eleverna är delaktiga under lektionerna och samspelar med sina kamrater för att utveckla deras kunskaper. Vi förväntar oss att eleverna hjälper varandra genom att berätta hur de tänker och inte bara säga svaret.
Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används vid uppstarten av varje lektion.
Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Där de tillsammans utvecklar sitt tänkande tillsammans.Miljö – Vi börjar lektionen med en startuppgift på mattan där vi tillsammans synliggör problemet. Därefter får eleverna möjlighet att samtala i par och även praktiskt utforska dagens problem. För att fördjupa oss i våra kunskaper så gör vi aktiviteter där eleverna får i par eller mindre grupper om 3 vid lämplig plats genomföra aktiviteten (inne/ute).