Ämne: NO / fysik och SO geografi
Årskurs: åk 3
Ansvarig: Cecilia Hulin
När: v.20-23
Varför?
Undervisningen syftar till att eleverna ska få en grundläggande förståelse för hur väder fungerar, vilka faktorer som påverkar det, och hur väder och klimat påverkar vår vardag. Eleverna utvecklar också sin förmåga att:
*Göra enkla väderobservationer och dokumentera resultat.
* Förstå skillnaden mellan väder och klimat.
* Använda begrepp som hör till ämnet.
* Söka information, samtala, skriva och presentera egna arbeten.
Vad?
Geografi:
* I geografi är väder och klimat ett centralt ämne, där eleverna lär sig om olika klimatzoner, hur vädret förändras och dess påverkan på människor och miljön.
* Eleverna studerar också begrepp som nederbörd, temperatur och vind, samt hur dessa faktorer påverkar livsmiljöer och vegetationszoner.
* Geografiämnet fokuserar även på att förstå hur klimatet förändras över tid och dess konsekvenser.
Fysik:
* I fysik läser eleverna om de grundläggande processerna som ligger bakom väderfenomen, till exempel hur vind uppstår och hur moln bildas.
* Man kan också studera hur väder påverkas av solen och atmosfären.
* Fysikämnet handlar också om hur vi kan observera och mäta vädret över tid för att förstå hur det förändra
Hur?
Väder och klimat:
Eleverna lär sig att väder är hur det är ute just nu, medan klimat är genomsnittliga väderförhållanden över tid, vanligtvis 30 år.
Väderfenomen:
De får lära sig om olika väderfenomen som regn, snö, sol, moln, temperatur, vind och nederbörd.
Vind och moln:
Eleverna lär sig om hur vindar uppstår och hur olika molntyper bildas.
Klimatzoner:
De får en introduktion till olika klimatzoner och hur de påverkas av faktorer som temperatur, nederbörd och vind.

Bedömning:
Bedömningen kan ske genom observationer, diskussioner, redovisningar (plansch, bildspel) och kunskapsprov.
Aktiviteter:
Undervisningen kan innebära att titta på filmer, arbeta med texter, göra experiment, och diskutera och resonera om olika väderfenomen.
- Material NO Plus och häfte med arbetsmaterial med läsförståelse med frågor.
- FILM UR: Avsnitt 3 Väder och klimat (13 min ) https://urplay.se/program/238338-plugga-geografi-vader-och-klimat
- FILM Väder och klimat – Vad är skillnaden? (4 min) https://www.youtube.com/watch?v=ChkuzgwVPo4
- FILM SMHI Klimat för elever fakta och 1,40 min
https://www.smhi.se/klimat/om-klimat/lar-dig-mer-om-klimat-och-klimatanpassning/utbildningspaket-for-skola/klimat-for-elever
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?
Tid – Vid frågeställningar i klassrumsarbete ges tid att tänka och dokumentera sitt tänkande.
Möjligheter – Genom diskussioner, filmer och rutiner ges möjligheter till tänkande och förståelse.
Förväntningar – Genom att bygga en undervisning där allas tankar lyfts och premieras förmedlas en förväntning på att alla deltar i tänkandet.
Rutiner – Vi använder rutinen Think-pair-share för att synliggöra alla elevers tänkande kring vad väder och klimat.
Interaktion – Genom våra samtalsrutiner synliggörs hur vi alla kommer längre genom att ta tillvara på allas tänkande.
Miljö – Vi uppmärksammar skyltar och affischer runtomkring vårt samhälle. Vi tar med bilder till skolan, ser på debatter och informationsfilmer för att få en större förståelse. Vi använder oss av varandras erfarenheter för att bidra till mer kunskap. Vi tar reda på svar på de frågor som kommer upp.
Språk – Läraren sätter väder begrepp på elevernas tänkande kring väder och klimat.
Modellering – Läraren “tänker högt” och skriver en gemensam tanke karta på det vi redan vet och vad vi lär oss för nytt under projektets gång. Vi ställer frågor vid läsning eller efter en film