Hej alla Neptunusar!
Stort tack för ett enormt engagemang vid kalaset Lemshaga 30 år. Solsken och trollkaren Dozzie skojade med både barn och vuxna med alla sina trixs. Det var aktiviteter i alla hörn på skolgården och kvällen avslutades med “Brandsta City Släckers” i en show med många kända låtar.

Skolstart

Vilka fina barn vi fått den äran att undervisa. Det har varit en liten omställning att gå från förskoleklass till åk 1 med fler ämnen, kortraster, längre dagar. Svårast har varit att lyssna efter en ny inringningssignal, klockan, men det blir bättre för var dag.

Vi har också fått se och lyssna till alla fina sommarminnen eleverna fått med sig. Det var allt från snäckor, stenar, bilder från från sommarställe, armband, många som åkt båt och även badat.

Bronsåldersgravarna
Under första veckan gick vi på vår första utflykt tillsammans. Innan vi vandrade iväg pratade vi om bronsåldersgravarna och vad det är för något efter det besökte vi denna plats med egen matsäck och uppdrag i form av ett naturbingo. Vi hade en fantastisk dag tillsammans med sol, kunskap och lek.

VÄRDEGRUNDS ARBETE
I början av en termin lägger vi mycket tid på samtal och aktiviteter med fokus på värdegrund. Vi går igenom och förklarar vad diskriminering, mobbing och trakasserier innebär. Fritids har en lektion i veckan de arbetar på ett djupare plan med just värdegrundsfrågor.

Hur vill vi ha det i klassrummet?
Eleverna har samtalat i par och sedan fått berätta sina reflektioner i helgrupp. Vi skrev ned vad vi tillsammans kommit överens om och satt regler för vår klass. Framför allt hur vi förväntas vara mot andra och andra mot oss, samt förtydligat skolans ordningsregler.

Kunskaper och lärande

SVENSKA – LÄS & SKRIV

I åk 1 fortsätter vi med “Läsresan“. I skolan läser vi ett kapitel under två veckors tid på olika sätt som körläsning, ekoläsning, parläsning och själva. Samma gäller läsläxan där ett kapitlet läses under två veckor men uppdelat med olika läsförståelse frågor till varje läxa.

Första kapitlet handlade om “Viktig vecka”. Texten var på vers med mycket rim. Vi har därefter läst högt ur Lennart Hellsings bok “Lappricka Pappricka” där vi hjälps åt att lyssna efter rim I Här dansar herr Gurka. Vi har rimmat varje morgon med hjälp av ett rimmemory.

I slutet av varje kapitel i Läsresans arbetsboken får eleverna själva hitta på och skriva en egen text, och denna gång blev det en vers. Vi har hjälpts åt att hitta ord som rimmar och med hjälp av en modelltext. Vi rättar texten, och tittar då på hur bokstäverna formats, mellanrum mellan orden och punkt. Denna text skrivs sedan in i den blå boken vi kallar “Samlade verk”.
.

I den här boken kommer eleverna alltid att få renskriva sina texter efter att vi bearbetat dem. Denna bok kommer de ha med sig under flera skolår. Det kommer att bli bli en spännande resa att få se elevernas skrivutveckling

Något som också är viktigt är att alla elever ska få möjlighet och stöd att utvecklas både i läsning och skrivning utifrån sin nivå. För att kunna stötta eleverna på rätt sätt använder vi oss också av Skolverkets bedömningsstöd, språkövningar och bedömningar från LegiLexi , samt högläsning varje dag för att utveckla språket. Vi försöker stärk självkänslan genom att ge positiv återkoppling, låt barn känna sig som ”riktiga läsare och skribenter” tidigt.

Vi tränar eleverna på ska tro på sig själva och våga uttrycka sig i olika sammanhang tex berätta vad som hänt i helgen, presentera dagens datum, redovisa något de skrivit eller läst bok. 
Undervisningen ska locka eleverna till att vilja lära sig mer. Tillsammans med er föräldrar kommer vi att skapa en läsande och skrivande kultur med glädje.

MATEMATIK – Favorit Matematik

Vi har nu valt att undervisa i matematik med hjälp av matteboken “Favorit Matematik” som ska ge eleverna möjlighet att framför allt utveckla sin tilltro till sin förmåga att tänka, lära och lösa problem. Inte minst förmåga att använda matematik i vardagliga situationer. Vi vill att eleverna i åk 1 ska få en trygg start i matematik där de lär sig använda siffror, räkna, upptäcka mönster och lösa enkla problem, samtidigt som de utvecklar ett matematiskt språk och en positiv känsla för ämnet.

För att kunna genomföra detta måste eleverna färdighetsträna genom att först få lära sig en grundläggande taluppfattning. Vi börjar med att bygga en stabil grund i talområdet 0–12 under höstterminen som gör att eleven kan förstå och använda tal i vardagen och i fortsatt matematik. Just nu har vi tränat större än, mindre än, och lika med.

Även här utgår vi från Skolverkets bedömningsgrund i matematik samt de diagnostiska prov vi gör efter vaje kapitel i boken för att kunna ge eleverna rätt stöd.

Med hälsningar från elever och pedagoger I Neptunus!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *