Den fina starten på skolan håller i sig och vi i Saturnus lär och leker i fin gemenskap.
Lemshagaloppet
Traditionsenligt har vi sprungit in terminen genom vårt Lemshagalopp. Tillsammans springer alla Mellangårdens elever (fk – åk.3). I år var det elverna i Saturnus tur att hålla i uppvärmningen för de yngre barnen på skolan. I mindre grupper tog alla Saturnusar sig ann uppgiften med bravur. Löparna var uppvärmda och laddade inför loppet och kämpade sedan på med gott humör. De som behövde pausa en stund stod glatt och hejade på de andra som sprang förbi. Efter loppet återhämtade vi oss med frukt.



SO- Forntiden
Människans historia och vårt ursprung har betydelse för vilka vi är och hur vi lever våra liv idag.
Målet med temat är att ge eleverna en förståelse för istidens påverkan på naturen, människans vandring på jorden, hur människorna levde under forntiden, stenåldern, bronsåldern och järnåldern. Vi kommer att arbeta med både forntidens människors vardagsliv, tekniska framsteg, samt hur naturen påverkade deras sätt att leva. Det handlar framförallt om att få förståelse för hur vi kan veta så mycket om förr i tiden. Vad arkeologi är och hur en arkeolog arbetar, inte minst arkeologins indelning av tidslinjer och historiska skeenden.
I projektet kring temat forntiden har vi hunnit med att arbeta med istiden och stenåldern. Med hjälp av pedagogiska filmer och faktatexter började vi med att ta reda på varför istider uppstår, när den senaste inträffade och hur länge den varade. Det väckte stor fascination att tänka sig att Sverige en gång varit täckt av ett tre kilometer tjockt istäcke som pressade ner marken! Vi har också lärt oss känna igen spår från istiden i naturen, till exempel rullstensåsar, flyttblock, jättegrytor och rundhällar. Spår som format vårt landskap och som fortfarande går att se omkring oss idag. Intresset har varit stort, särskilt kring de utdöda djuren från den här tiden, inte minst mammuten.



Arbetet har sedan förts vidare till jägarstenåldern, där vi har lärt oss om hur djur och människor började vandra in i Norden i takt med att isen smälte. Vi har tittat på filmer, läst faktatexter och skrivit egna texter om både jägarstenåldern och bondestenåldern. I klassrummet har vi haft många spännande samtal om likheter och skillnader mellan dessa två tidsepoker – hur människorna levde, vad de åt och hur deras liv förändrades när de gick från att vara jägare till att bli bönder. Nu ser vi fram emot att lära oss mer om bronsåldern och järnåldern.




Bild
På bilden har vi bland annat arbetat med en kreativ bilduppgift som vi kallat Triangelträd. Med hjälp av linjaler, tuschpennor och fantasi skapade eleverna färgstarka konstverk fyllda av geometriska former. Eleverna övade på finmotoriken genom att arbeta noggrant med linjal men också på de geometriska begrepp som trianglar, symmetri och form.
Vi inledde arbetet med att titta på en inspirationsfilm: Cubism – Autumn, där vi såg hur konstnärer kan använda enkla former på ett spännande sätt. Därefter gick vi tillsammans igenom instruktionerna på tavlan, steg för steg, och såg hur bilden skulle växa fram – en linje i taget, med hjälp av linjal.
Eleverna tyckte uppgiften var både rolig och utmanande. Linjalen hjälpte alla att lyckas, och färgerna från tuschpennorna gjorde att varje verk blev unikt och uttrycksfullt.

