
Först vill vi tacka för ett bra föräldramöte senast. Det var mycket värdefullt att få era insikter och frågor. Hoppas ni var lika nöjda som vi:)


🚶 Vandring och upplevelser
Under måndagen den 22:a hade vi en vandring som var både spännande och lärorik. Under vägen stötte vi på en stor sten, fick se en orm och två elever höll på att bli rammade av ett rådjur. Vädret var fint och eleverna visade stor uthållighet. Trots att vi gick nästan 1,5 mil hördes väldigt lite klagomål. Vi är mäkta stolta över deras engagemang och vilja.

🇸🇪 Svenska: Nationella minoriteter
I svenskämnet har vi arbetat med nationella minoriteter, grupperna samer, judar, romer, sverigefinnar och tornedalingar. Riksdagen har bestämt att det är just dessa som erkänns som nationella minoriteter i Sverige. Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk trädde i kraft den 1 januari 2010 och reglerar vilka grupper det gäller och vilka rättigheter de har.
Eleverna har jobbat i grupparbeten där de undersökt kriterierna: att gruppen funnits under lång tid i Sverige, att den har egen kultur eller språk, och att den vill bevara sin identitet. Vi har också pratat om varför till exempel muslimer eller buddhister inte ingår, enligt lagen räcker inte religion ensam; man behöver vara historiskt etablerad och ha särskilda kulturella eller språkliga särdrag.
Och visst sätter språket sina spår! Svenskan är full av små lån som berättar en egen historia: jycke från romani, kåta från samiskan och sauna från finskan (tack sverigefinnarna!). Det blir som små språkliga fotspår som visar hur möten mellan kulturer format vårt vardagsspråk. Detta utan att vi alltid tänker på det när vi kliver in i en kåta eller planerar att basta med jycken.
Arbetet avslutades med ett prov som gick mycket bra. Många elever visade både noggrannhet och god förståelse. På Meitner finns omdöme och en återkoppling.
🇸🇪 Svenska: Tema Debatt 🗣
Vi håller just nu på för fullt med tema debatt i svenska, och det ska bli riktigt roligt att följa hur eleverna växer i sina muntliga färdigheter. Temat är uppdelat i tre delar: först lärde vi oss om hur man använder vårt kroppsspråk och röst på bästa sätt (Block 1). Nu är vi inne på Block 2 där målet är att öva muntliga presentationer, hur man talar inför andra, använder sin närvaro och gör sin framställning tydlig och engagerande. Nästa steg är Block 3: att skriva och framföra en argumenterande text men det kommer ske om flera veckor.
Att öva muntliga presentationer är värdefullt. Genom att tala, testa, göra misstag och resa sig igen blir man tryggare och bättre. Det handlar inte om att vara perfekt, utan om att våga synas och göra sig hörd.
Syftet med detta är också att förbereda oss inför de muntliga nationella proven som kommer under hösten. De proven mäter bland annat förmågan att diskutera och resonera muntligt, att presentera sina tankar tydligt och att kunna göra det inför publik. Genom våra övningar arbetar vi målmedvetet för att vi ska känna oss säkra och väl förberedda när det provet väl kommer.
⚖️ Lag & rätt i samhällskunskap
🚓 Polisbesöket – en riktig höjdpunkt!
En av höjdpunkterna hittills under temat var utan tvekan polisbesöket med pappa Mattias. Hans engagemang imponerade verkligen! Mattias visade oss bland annat sin polisbil och berättade inte bara om hur det är att jobba som polis, utan också hur han själv tagit sig dit. Eleverna fick känna på utrustningen, titta närmare på hur ett polisgrepp fungerar, och verkligen förstå vad yrket innebär.

Eleverna ställde så bra frågor: ”Vad är det jobbigaste med jobbet?”, ”Vad är det bästa?”, och många fler som visade att de verkligen har funderat ordentligt. När det gäller polisbilen blev det liv och rörelse – alla ville veta: hur många elever får egentligen plats däri? Vad tror ni?

Mattias ställde dessutom en spännande fråga till klassen: vilket verktyg är viktigast för en polis? Många trodde att det skulle vara handbojor, batonger eller till och med vapen. Men det visade sig vara rösten. Ja, rösten. Att kunna kommunicera, lugna, ställa frågor och samarbeta är det viktigaste redskapet en polis har!
Fröken fick till och med prova handbojorna och på skoj “låsa fast” några frivilliga elever, ett ögonblick som lockade till många skratt. Som tur var blev alla elever frigivna i tid till nästa lektion!

⚖️ Rättegången “ett rollspel”

Vi genomförde också nyligen ett rättegångsrollspel i båda Tellus-klasserna där eleverna fick prova roller som “huvud-buse” och hans “wingman”, samt domare, åklagare, försvarsadvokat, målsägande, notarie, vittne och nämndemän. Flera av eleverna var också åhörare, vilket visade sig vara en svår roll. När man sitter tyst och hör argument och påståenden som känns fel, men inte får kommentera, krävs mod och tålamod att bara lyssna. Till slut samlades domaren tillsammans med notarien och de tre nämndemännen för att gemensamt avgöra påföljd, ett viktigt ögonblick då de fick väga bevis, argument och ansvar.
Resultatet blev spännande: “huvud-busen” dömdes i båda grupperna, medan wingman blev frisläppt i båda fallen. Den ena domargruppen var enig i sin dom, medan den andra behövde diskutera innan de nådde beslut. Skadestånd utdömdes: 50 000 kr i den ena gruppen och 8 000 kr i den andra. Detta tillsammans med samhällstjänst på 60 respektive 40 timmar.
Det var verkligen givande att se hur eleverna tog sina roller på allvar och reflekterade över argument, bevis och ansvar. Att testa dessa rättsliga roller gav både insikt och ansvar och visade hur viktigt det är att förstå hur rättssystemet fungerar och att bara den åtalade riskerar påföljd. Diskussionerna kring regler och rättvisa blev många och bra, särskilt när tanken att “alla borde straffas” togs upp. Vi lärde oss att det, i en rättegång, bara är den tilltalade som kan dömas, inte åhörare, offer eller andra inblandade som bara lyssnar.

🙏 Ett extra stort tack till Patrik Bohjort, vår vice rektor och erfarna SO-lärare på högstadiet, som ägnade en hel dag åt oss. Med sin klokhet, humor och engagemang gjorde han att rättegångsspelet kändes nästan som på riktigt 🌟
📖 Sociala skyddsnät
Under de två senaste veckorna har vi i Tellus arbetat med temat sociala skyddsnät. Första veckan utgick vi från vad sociala skyddsnät är, vilka som finns i Sverige och varför de behövs. Eleverna fick arbeta med olika fall som handlade om fattigdom, missbruk och våld, och vi pratade om vilket stöd samhället kan ge i dessa situationer – till exempel socialtjänst, barnbidrag, sjukförsäkring, skolan och ideella organisationer som BRIS och Majblomman.
Den här andra veckan har vi fördjupat oss i sociala skyddsnät kopplat till nätsäkerhet. Utgångspunkten har varit materialet ”Om att ta, ha och dela nakenbilder”, som är särskilt anpassat för elever i den här åldern och framtaget av Polisen. Vi har diskuterat både sociala, etiska och juridiska perspektiv, pratat om vad som händer när bilder delas vidare utan tillåtelse och varför det kan vara så svårt att ta tillbaka kontrollen när något väl hamnat på nätet. Vi har också betonat att det alltid finns hjälp att få. Man är aldrig ensam i en sådan situation, och det viktigaste är att alltid prata med en vuxen man litar på. Här blir våra sociala skyddsnät viktiga: skolan, socialtjänsten och olika organisationer som finns för att stötta barn och unga.
Vi har även arbetat med begreppet grooming, när en vuxen tar kontakt med ett barn eller en ungdom på nätet i syfte att lura, manipulera eller utnyttja. Eleverna har fått reflektera kring frågor som:
- ”Hur vet man om någon man pratar med på nätet går att lita på?”
- ”Vilka röda flaggor ska man vara uppmärksam på?”
- ”Vad kan jag göra om man själv eller en kompis råkar ut för något?”
Syftet har varit att ge eleverna kunskap, språk och verktyg för att kunna känna igen risker och göra kloka val. Vi har betonat att grooming är olagligt, och att man aldrig är ensam och att det alltid finns vuxna att vända sig till för hjälp. Här har vi också särskilt lyft fram att det viktigaste är att prata med en vuxen, till exempel en förälder, en lärare eller någon annan man litar på. Även här är de sociala skyddsnäten centrala: skolan, föräldrar, BRIS och polisen finns för att ge stöd och hjälp.
För att också involvera er vårdnadshavare har alla elever fått med sig hem en broschyr. Den är framtagen för att ge stöd i hur man som förälder kan prata med sitt barn om svåra frågor som grooming och sexuella övergrepp på nätet. Tanken är inte att skapa oro, utan att ge er verktyg för trygga samtal hemma. Broschyren innehåller exempel på varningssignaler att vara uppmärksam på, tips på hur man kan ställa öppna frågor och råd om vart både barn och vuxna kan vända sig för att få hjälp. Broschyren ser ut så här och skulle den nu försvinna på vägen kan man ladda ner den gratis här:
Nu ser vi fram emot kommande veckor med fortsatt lärande, diskussioner och aktiviteter. Tack alla för ert stöd och er delaktighet!
Med vänliga hälsningar,
Pedagogerna i Tellus genom Åsa