Normer och värden

För att bygga en god gemenskap, där eleverna känner tillit och trygghet lägger vi mycket tid i början till att landa i vår dagsstruktur och de olika rutiner som vi har på skolan. Utöver det är vårt största fokus just nu att vi ska lära känna varandra och vår miljö samt skapa en positiv kultur.

En viktigt del för att vi ska lära känna varandra är att vi lär oss varandras namn. Vi har gjort många övningar där eleverna får chans att känna igen och befästa varandras namn. Till exempel så genomför vi varje morgon “Godmorgon-solen”, eleverna får dra ett namnkort och läsa eller visa upp det för gruppen. När en listat ut vems namn det är så går personen fram till den andre personen och säger godmorgon och dennes namn, den andre ska då hälsa tillbaka. Vi har även lekt många namnlekar där eleven ges chans att lära sig namnet på sina nya kompisar. 

Vi har ägnat mycket tid till olika gruppstärkande lekar och aktiviteter. Det har varit både vuxenledda och egen valda lekar utifrån rosa-korten eller leklådor både ute och inne. Vi har tillexempel lekt Fruktsallad, Gömma minionen och Pomperipossa. Vi har gått på en skolgårdspromenad och titta på hela skolgården och dess byggnader. Vi har samtalat om när vi fyller år och gjort vår egna månadstavla. Vi har pysslat kompis-armband och haft stationsarbete.

En viktig del i vårt arbete med normer och värden är att tillsammans med eleverna skapa en positiv kultur. Det arbetet har vi inlett genom att samtal kring hur en bra kompis bör vara och om “Stopp-handen” som en kan använda sig av när en känner att en kompis inte lyssnar eller gör något som en inte tycker är okej. Vi har även läst böcker på temat vänskap som bland annat handlat om att samarbeta, sprida glädje och säga stopp.

Vi har också samtalat om vilka klassrumsregler vi tycker är viktiga att ha för att alla ska trivas och må bra. Eleverna delade med sig av regler från sina förskolor, som de tyckte skulle vara bra att ha även på skolan. Sedan sammanställde vi reglerna, vi enats om. Både i form av -jag kan kort och i en Plutos klassrumsregler – affisch där vi avslutade med att sätta vårt tumavtryck med vattenfärg, likt ett löv på en av trädets grenar. 

Kort från Teaching FUNtastic

Trevlig helg!

/ Plutos pedagoger

One Comment

  1. Roligt att få ta del av erat viktiga arbete och grunden ni bygger tillsammans med barnen! 🙂
    Låter som att ni fått en fin start tillsammans!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *