Hej alla!

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

No

Nu befinner vi oss inom årstiden vintern. Nog för att snön har töat bort, men vi hoppas så klart på att ny snö snart kommer. Vi passar på att undersöka händelser och samband som sker i naturen under denna årstid. Vi började med att fundera över frågeställningarna: Vad vet vi/känner vi till om vintern? Vad vill vi veta om vintern? Hur ska vi ta reda på det? Detta gav en bild på elevernas förkunskaper samt deras intresse. Vi fortsatte vårt arbete genom att titta på en kort film om vintern. Tillkom det några nya kunskaper?

Som ett andra steg i arbetet gick vi ut och undersökte snön och snöflingorna. Eleverna fick använda luppar och svart papper för att lättare se varje separat snöflinga. Därefter såg vi en film där vi fick lära oss att varje snöflinga är unik och att det inte finns två likadana. Vi fick även veta att det är temperaturen och luftfuktigheten som påverkar hur snöflingan kommer att se ut. 

Som ett experiment och pyssel fick eleverna tillverka sin unika snöflinga genom att använda papper, lim, salt och vattenfärg. Det skapades fantastiska konstverk!

Vårt nästa stopp handlade om hur djuren hanterar vintern. Till detta tillfälle använde vi oss av material från “Skogen i skolan” som hette ” Vad gör djuren på vintern”. Eleverna fick i uppgift att i grupp sortera bilder på olika djur utifrån olika rubriker: sover, äter upp sig, har förråd, byter päls samt flyttar.  

Därefter valde vi att titta lite närmare på ett av Sveriges största rovdjur, björnen. Vi tittade på en kort film som beskrev vad björnen gör under vintern. Vi fick lära oss att den går i vintersömn och inte dvala, vilket menades att den kan vakna upp ur sin sömn om den blir störd. Vi fick även veta att björnens hjärta och lungor arbetar långsammare under sin sömn. Dessutom fick vi vi veta att björnen äter upp sig innan den går i vintersömn. Därefter fick eleverna skriva ner tre fakta som vi fått veta om björnen. Som avslutning fick eleverna göra ett pyssel med en björn som gått i vintersömn. 

Idrott

Under höstterminen på idrotten har vi lagt tid på att lära oss rutinerna i gymnastiksalen och hur vi förhåller oss i den och till varandra när vi är där. Vi har fokuserat på att lära känna varandra genom olika lekar och samarbetsövningar. Förutom att ha roligt tillsammans har vi övat på att ta och följa instruktioner. Vi har utvecklat vår kroppsuppfattning, rumsuppfattning, avståndsbedömning, koordination, smidighet, uthållighet, turtagning, samarbetsförmåga med mera.

Varje lektion följer samma igenkännande struktur för att skapa tydlighet och trygghet:
* Kort samling med lektionsgenomgång.
* Uppvärmning som delvis leds av eleverna själva.
* Huvudaktivitet.
* Nedvarvning med utvärdering av dagens lektion.
* Avkoppling till lugn musik.

Uppvärmning: Väcka Kroppen – vi turas om att komma på och visa olika uppvärmningsövningar, där målet är att få upp pulsen och bli varma från topp till tå.

Lekarna: Korv med Bröd, Amöbakull, Kaninjakten och Djungelvrål.

Så här inledningsvis på vårterminen har vi lagt fokus på att utmana och utveckla vår grovmotoriska förmåga och smidighet. Genom olika redskapsbanor och stationer har vi på ett lustfyllt sätt övat grundrörelserna: åla, krypa, gå, springa, hoppa, klättra, rulla, hänga, stödja, balansera, kasta och fånga. Andra förmågor som vi övar är: rumsuppfattning, koordination, uthållighet, smidighet, avståndsbedömning, samarbete och turtagning.

Under vårterminen kommer vi även att arbeta med följande fokusområden:
* Bollövningar och bollekar. Vi leker olika lekar och gör samarbetsövningar där bollen är i fokus. Vi har olika stationer där vi övar bollsinnet, koordinationsförmågan med mera.
* Hälsa och välbefinnande. Vi kommer även lägga fokus på kroppen och sinnet. Vi lär oss om kroppen och vad den behöver för att må bra utifrån mat, motion och återhämtning.

Vi önskar er alla en trevlig helg!

/ Plutos elever och pedagoger

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *