Har du någon gång känt att du sover för lite? Kanske har det hänt att du har svårt att koncentrera dig? Ibland kanske du känt dig arg och stressad? Eller kanske är det så att du ibland bryr dig lite för mycket om vad andra tycker?

Vet du att alla de här problemen kan bero på en och samma sak? En dunderbra grej som vi har stor nytta och glädje av, men som forskning också visar kan ställa till det rejält för oss om vi använder den på fel sätt. Kanske har du redan gissat vad den här saken är? Du har nog rätt – det handlar om en skärm på en mobiltelefon, padda eller dator (Hansen & Wänblad 2021).

I läroplanen Lgr 22 står det att du ska få lära dig att använda skärmar på rätt sätt. Du ska få lära dig om hur skärmarna påverkar både dig själv och samhället. Du ska också få lära dig om varför det är viktigt att inte tro på allt som står, och om hur du använder skärmen på ett sätt som är schysst mot både dig själv och andra.

Att lära sig och minnas

De första veckorna har vi fokuserat på vad vår hjärna behöver för att lära sig och minnas.

Kommer du ihåg vad de här orden betyder?
Dopamin
Drömsömn
Djupsömn
Fake news
Konsolidering
Korttidsminne
Långtidsminne
Melatonin
Multitaska

Vi har pratat om att vi behöver koncentrera oss och visa vår hjärna att något är viktigt, repetera, lära oss på olika sätt och sova ordentligt för att kunna lära oss och minnas.

Återberätta utifrån bilder och stödord

Ett sätt att minnas på är att rita bilder, skriva stödord och återberätta med egna ord. Kan du återberätta vår onsdagslektion för någon därhemma med hjälp av den här bilden av tavlan?

Interagera och bearbeta

När vi läst ett kapitel diskuterar vi innehållet i mindre grupper. Sedan avslutar vi genom att svara på en fråga skriftligt och individuellt. Genom att repetera, interagera och bearbeta ökar vi chansen att minnas innehållet.

Läxa

Läroplanen (Lär 22) är tydlig med att hem och skola ska samarbeta för att det ska bli så bra som möjligt för varje elev. Eftersom skärmen är något som finns med oss hela dagen är det förstås extra viktigt att vi arbetar med detta både hemma och i skolan. Dessutom vet vi ju nu hur viktigt det är med repetition för att skapa nya långtidsminnen.

Därför är Skärmhjärnan-boken och röda skrivboken hemma för repetition varannan vecka, och varannan vecka ges ett litet uppdrag kopplat till projektet som läxa.

Veckan som var hade ju eleverna i uppdrag att kartlägga skärmanvändning, sömn och mående under en vecka. Vi hade jättefina diskussioner i skolan sen. Några saker vi pratade om var till exempel:

  • Att man får lämna in sin dagbok till oss men att man inte måste. Vårt uppdrag är att utbilda eleverna i hur sömn och skärm kan påverka deras mående och lärande, samt att samarbeta med hemmet, men till syvende och sist är det såklart upp till varje familj vilka vanor man har.
  • Enligt forskning kan dagsljus, begränsad skärmanvändning (särskilt på kvällen och natten) och rörelse göra det lättare att somna och sova hela natten.
  • Att sova bra hjälper oss oftast att lära oss och må bra.
  • Några av oss har dock svårt att somna och sova i alla fall, fast vi gör allt rätt. Vi är ofta extra hjälpta av att ta till oss råden om solljus, rörelse och skärm. Samtidigt kan vi inte hjälpa att det ibland är svårt att sova ändå och då får vi vara nöjda med att vi i alla fall vilar på natten.
  • Många berättade att de har telefonen bredvid sängen för att kunna se vad klockan är om de vaknar på natten, samt använder den som väckarklocka. Flera medgav att det händer att de vaknar på natten för att titta på klockan, och då ser att de fått meddelande eller notifikation vilket kan vara svårt att ignorera fast det är mitt i natten. Några tipsade om att de har klockradio bredvid sängen istället och lämnar mobilen utanför sovrummet.

Idag skickades Skärmhjärnan-boken och röda skrivboken hem i blå läxmappen. De behöver vara tillbaka på skolan fredagen efter lovet, det vill säga den 8/3.

Ha nu ett helt fantastiskt sportlov! Kanske med både snö och sol, precis som vi haft den här månaden i mars:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *