Ansvarig/Ansvariga lärare:

Åsa Grath

När, under vilka veckor?

HT 24 och en bit in på VT-25 med 

Vad?

Frågeställning och följdfrågor
  • Vad kännetecknar en roman i genren fantasy? 
  • Hur skriver jag en berättelse som förmedlar upplevelser och får läsaren att vilja läsa mer?
  • Hur gör man “fylliga” personbeskrivningar? 
  • Hur gör man “fylliga” miljöbeskrivningar? 
  • Hur skriver man en berättelse med en tydlig struktur och en röd tråd genom hela berättelsen?
Övergripande mål från LGR 22 – 2.2

Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet. Skolan ska erbjuda eleverna strukturerad undervisning under lärares ledning, såväl i helklass som enskilt. Lärarna ska sträva efter att i undervisningen balansera och integrera kunskaper i sina olika former. 

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola

  • kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
Förankring i kursplanens syfte (Lgr 22) 

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. I undervisningen ska eleverna möta samt få utveckla kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen. Eleverna ska ges möjlighet att läsa, analysera och resonera om skönlitterära verk i olika genrer. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika former av sakprosa. I mötet med olika typer av texter, scen- konst och annat estetiskt berättande ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt språk, den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden. Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:

 – förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,följa språkliga normer. 

Hur?

Hur ska vi arbeta?

Vi kommer att skriva en kapitelbok som vars titel du själv kommer att få bestämma. Detta ska bli en skönlitterär roman med utgång i fantasygenren. Varje vecka skriver vi ett kapitel men ibland stannar vi upp och bearbetar de kapitel vi gjort genom olika infallsvinklar. Varje vecka har en gemensam struktur. 

Ett stort fokus i projektet är att kunna bearbeta texter. Därför kommer vi att lägga stor vikt vid att återkomma till våra kapitel och bearbeta dem gång på gång. När vi gör detta kommer vi att ha speciella fokusområden. Det kan handla om allt från hur vi kan bygga ut våra person- och miljöbeskrivningar till att titta på enskilda skrivregler och hur man kan göra styckeindelningar med mera. 

Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?

När vi är klara med alla kapitel kommer vi att undersöka och  jämföra våra texter. Vi kommer också att ha boksamtal och andra typer av redovisningar både under och efter projektets gång. På detta sätt ska vi undersöka och synliggöra vår egen lärandeprocess. När vi jämför och undersöker våra texter tittar vi på följande:  

  • Vad har jag lärt mig? 
  • Hur har jag utvecklats? 
  • Vilka är mina styrkor? 
  • Hur kan jag utvecklas vidare? Vad är nästa steg? 

Att skriva är en process och i  arbetet med vår fantasyroman är det inte själva slutresultatet som är det viktigaste, utan vägen dit! 

Varför?

Sammanhang och aktualitet

Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor.

Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet

Genom Visible Thinking synliggör vi våra elevers tänkande och skapar därigenom ett fördjupat lärande, ett lärande för förståelse och mening.

Vi ser gruppen som kraftfull resurs för lärande. Genom delaktighet och ansvarstagande utvecklar våra elever både sin självkännedom och sin samarbetsförmåga

Utvärdering

Utvärdering av projektet sker tillsammans med eleverna.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *