Ämne: Engelska Learn English
Årskurs: Neptunus (åk1)
Ansvarig: Camilla Mauritzson och Frida Skoglund
När: Ht 24 och Vt 25
Varför?
För att du som elev ska kunna känna att du kan uttrycka dig och göra dig förstådd i andra länder. Få möjlighet att berätta om dig själv och kanske även på egen hand kunna beställa en glass när du är ute och reser. Engelskan är ett språk som talas i många länder och som många har utbildning i vilket gör det till ett språk som är positivt att kunna ta till.
Vad?
I läromedlet Learn English lär vi oss om: Colours, numbers, fruits, pets och olika aktiviteter för att kunna ta tillvara på elevens intressen och vad som just nu i de tidiga åldrarna även tas upp i andra ämnen. Vi läser även texter om hunden Floppy för att kunna få höra enkla texter.
Hur?
I arbetet med Learn English så kommer eleverna att aktivt få vara med i undervisningen genom olika gemensamma uppgifter där vi tillsammans lyssnar, läser, samtalar, sjunger, spelar och skriver. Lektionerna startar ofta upp med att vi gör gemensamma aktiviteter utifrån ett område.
Lyssnar: Vi lyssnar till de ord kapitlet tar upp, vi repeterar och förklarar vad de betyder. Vi lyssnar på enkla fraser.
Läser: Vi läser tillsammans de ord vi har lyssnat till. Vi läser även enkla fraser som boken tar upp. Funderar kring hur vi kan använda dessa.
Samtalar: Vi genomför samtal mellan eleverna utifrån de fraser som vi läst och lyssnat på för att eleven själv ska kunna testa på att pratat på engelska.
Sjunger: Vi sjunger sånger och ramsor tillsammans för att öva på språket.
Filmer: Vi tittar på Pick a colour för att förstärka det vi jobbat med i boken samt för att få in flera fraser och sånger att öva på.
Skriver: I vår övningsbok så repeterar vi de begrepp vi gått igenom genom att eleverna skriver orden flera gånger.
Arbetsgång:
Lektion | Kapitel | Aktiviteter | Begrepp |
Lektion 1 | Colours | Gör: Vocabulary wheel | Färgerna: blue red pink brown black yellow green white |
Lektion 2 | Repeterar orden med hjälp av Vocabulary wheel Vi lär oss fraserna: – What colour is this? – It is red? Vi skriver orden och målar rätt färg på en bild. | – What colour is this? – It is red? red pink brown black yellow green white | |
Lektion 3 | Spelar spelet: Roll the dice Arbetar vidare med kapitlets tema utifrån kopieringsunderlagen: Practise more Bingo Tittar på: Pic a colour avsnitt 1: My name | My name is… What’s your name? I am seven years old. How old are you? How are you? I am fine, thank you. Do you have a nickname? My nickname is… Who is your best friend? My best friend is… Write your name. | |
Lektion 4 | Numbers | Lyssna på siffrorna i ordning.Lyssna och vi säger efter i ordning.Vi lyssnar och pekar på siffran i boken.Vi lyssnar och gör en ring runt siffran vi hör.Vi skriver siffrorna med hjälp av prickade ord av siffran. | zero one two three four five six seven eight nine ten |
Lektion 5 | Repeterar siffrorna med: Vocabulary wheel Vi tittar på en kort introduktion hur vi säger fraserna och därefter testar vi att samtala med varandra.Vi lär oss fraserna:- What number is this?- Five.Vi skriver siffrorna på egen hand. Vi drar streck mellan siffra och siffrans ord. ex 6 —- sixSpelar spelet: Roll the dice Arbetar vidare med kapitlets tema utifrån kopieringsunderlagen: Practise more Bingo | zero one two three four five six seven eight nine ten – What number is this? – Five. | |
Lektion 6 | Tittar på Pic a colour avsnitt 2 – Family Vi övar på att ställa fraserna: This is my… In my family there is… mum, mother, mummy dad, father, daddy brother, sister grandma, grandpa, great grandmother I am in my mummies tummy. twins I love my family. Tell me about your family! Get the doll. | Några ord och fraser: This is my… In my family there is… mum, mother, mummy dad, father, daddy brother, sister grandma, grandpa, great grandmother I am in my mummies tummy. twins I love my family. Tell me about your family! Get the doll. | |
Lektion 7 | First story | Storytime: Vi tittar på bokens framsida: Vad tror vi att boken kommer att handla om. Vilka ord kan du säga på engelska som du ser på framsidan?Boken: Fun at the Beach.1. Vi tittar på bokens bilder och funderar ytterligare vad boken skulle kunna handla om.2. Vi lyssnar på boken.3. Vi läser boken tillsammans.4. Vi översätter. 5. Vi samtalar om vad boken handlar om.Vi ställer frågor på boken som eleverna får svara på i boken. | |
Lektion 8 | Pic a color – Body Gör egna pappersloppor Förslag på uppmaningar och frågor som passar till det här avsnittet: Point at your… Where is your… Where is my…Say hello/goodbye, good morning to…Rub your… Scratch my …nose, eyes, head, chin, cheek, arm, head, lips, tummy, leg, foot, toe. titta på: Hokey Pokey Song and Dance for Children | FlickBox Nursery Rhymes with Lyrics | My nose is itchy. Rub my nose. It tickles. Point at your… head, shoulder, arm, hand, fingers, tummy, hips, legs, foot, feet, nose, eyes, ears, mouth, tounge, lips. Move your… Spin around. Shake your… dance | |
Lektion 9 | Fruits | Storytime: Vi tittar på bokens framsida: Vad tror vi att boken kommer att handla om. Vilka ord kan du säga på engelska som du ser på framsidan?Boken: Top Dog.1. Vi tittar på bokens bilder och funderar ytterligare vad boken skulle kunna handla om.2. Vi lyssnar på boken.3. Vi läser boken tillsammans.4. Vi översätter. 5. Vi samtalar om vad boken handlar om.Vi ställer frågor på boken som eleverna får svara på i boken. | |
Lektion 10 | Lyssna på orden i ordning.Lyssnar och vi säger efter i ordning.Vi lyssnar och pekar på ordet i boken.Vi lyssnar och gör en ring runt ordet vi hör.Vi skriver orden på raden bredvid bilden av frukten. | apple lemon pear plum mango kiwi orange banana | |
Lektion 11 | Vi repeterar orden med: Vocabulary wheel Vi sjunger tillsammans.Eleverna får lyssna och dra in de frukter i mixern som de hör i receptet. De får även skriva orden i en lista. Spelar spelet: Roll the dice Arbetar vidare med kapitlets tema utifrån kopieringsunderlagen: Practise more Bingo | apple lemon pear plum mango kiwi orange banana | |
Lektion 12 | Vi tittar på en kort introduktion hur vi säger fraserna och därefter testar vi att samtala med varandra.Vi lär oss fraserna: – What do you like?- I like lemons. – I don’t like pears. Spelar spelet: Roll the dice Arbetar vidare med kapitlets tema utifrån kopieringsunderlagen: Practise more Bingo | apple lemon pear plum mango kiwi orange banana – What do you like? – I like lemons. – I don’t like pears. | |
Lektion 13 | Pick a colour: Food Spelar spelet: Roll the dice Arbetar vidare med kapitlets tema utifrån kopieringsunderlagen: Practise more Bingo | Några ord och fraser: picknick apple, cookies, hot dog, pizza, meatballs My favourite food is… I like …strawberries, blueberries, banana, grapes, pineapple, apple, orange, raspberries, watermelon … It’s yummy. It´s sweet. There’s plenty of food left. I am hungry. We are hungry. Juggle eggs. | |
Lektion14 | About me: Vi skriver om vilka frukter vi tycker om och inte tycker om. Eleverna får rita bilder som passar till deras text.My words: Eleverna får på egen hand komma på andra frukter som de vill skriva och rita om. Spelar spelet: Roll the dice Arbetar vidare med kapitlets tema utifrån kopieringsunderlagen: Practise more Bingo | apple lemon pear plum mango kiwi orange banana Samt nya frukter vi kommer på. | |
Lektion 15 | Pets | Storytime: Vi tittar på bokens framsida: Vad tror vi att boken kommer att handla om. Vilka ord kan du säga på engelska som du ser på framsidan?Boken: The pet shop1. Vi tittar på bokens bilder och funderar ytterligare vad boken skulle kunna handla om.2. Vi lyssnar på boken.3. Vi läser boken tillsammans.4. Vi översätter. 5. Vi samtalar om vad boken handlar om.Vi ställer frågor på boken som eleverna får svara på i boken. | |
Lektion 16 | Lyssna på orden i ordning.Lyssnar och vi säger efter i ordning.Vi lyssnar och pekar på ordet i boken.Vi lyssnar och gör en ring runt ordet vi hör.Vi skriver orden. | ||
Lektion 17 | Vi sjunger tillsammans.Vi lyssnar till the pet shop och drar streck för att se vilka djur som finns i affären.Vi skriver en lista på alla djur som finns i djuraffären. Spelar spelet: Roll the dice Arbetar vidare med kapitlets tema utifrån kopieringsunderlagen: Practise more Bingo | ||
Lektion 18 | Vi tittar på en kort introduktion hur vi säger fraserna och därefter testar vi att samtala med varandra.Vi lär oss fraserna: – What is this?- It is a mouse?Vi skriver orden: lizard, cat snake rabbit dog Spelar spelet: Roll the dice Arbetar vidare med kapitlets tema utifrån kopieringsunderlagen: Practise more Bingo | lizard, cat snake rabbit dog | |
Lektion 19 | About me: Vi skriver om vilka djur vi tycker om och inte tycker om. Eleverna får rita bilder som passar till deras text.My words: Eleverna får på egen hand komma på andra djur som de vill skriva och rita om. Spelar spelet: Roll the dice Arbetar vidare med kapitlets tema utifrån kopieringsunderlagen: Practise more Bingo | ||
Lektion 20 | Pic a colour – AnimalsNågra ord och fraser What’s up? You scared me. Guess what animal? Are you afraid of dogs? I am a little afraid. dog, cat, turtle, snake, tiger, fox, rabbit, guinea pig, pig, bird, lion, fox lion tamer | ||
Lektion 21 | Activities | Storytime: Vi tittar på bokens framsida: Vad tror vi att boken kommer att handla om. Vilka ord kan du säga på engelska som du ser på framsidan?Boken: Whats Dogs like1. Vi tittar på bokens bilder och funderar ytterligare vad boken skulle kunna handla om.2. Vi lyssnar på boken.3. Vi läser boken tillsammans.4. Vi översätter. 5. Vi samtalar om vad boken handlar om.Vi ställer frågor på boken som eleverna får svara på i boken. | |
Lektion 22 | Lyssna på orden i ordning.Lyssnar och vi säger efter i ordning.Vi lyssnar och pekar på ordet i boken.Vi lyssnar och gör en ring runt ordet vi hör.Vi skriver orden. | ||
Lektion 23 | Vi sjunger tillsammans.Vi lyssnar till I love to… och drar streck för att se vilka aktiviteter som hen tycker om att göra.Vi skriver en lista på de aktiviter som du tycker om att göra. Spelar spelet: Roll the dice Arbetar vidare med kapitlets tema utifrån kopieringsunderlagen: Practise more Bingo | ||
Lektion 24 | Lyssna på orden i ordning.Lyssnar och vi säger efter i ordning.Vi lyssnar och pekar på ordet i boken.Vi lyssnar och gör en ring runt ordet vi hör.Vi skriver orden. Spelar spelet: Roll the dice Arbetar vidare med kapitlets tema utifrån kopieringsunderlagen: Practise more Bingo | ||
Lektion 25 | About me: Vi skriver om vilka djur vi tycker om och inte tycker om. Eleverna får rita bilder som passar till deras text.My words: Eleverna får på egen hand komma på andra djur som de vill skriva och rita om. Spelar spelet: Roll the dice Arbetar vidare med kapitlets tema utifrån kopieringsunderlagen: Practise more Bingo | ||
Lektion 26 | Tittar på: Pic a colour – What I like Vi övar på olika fraser och samtalar om vad vi fått se. | Några ord och fraser: All this litter! Clean up. I’ll help you. I don’t know what I like to do. Maybe you like to sleep? go swimming play the guitar I like to… play table tennis, play with my friends, watch movies, play games on my tablet, play football. I don´t like… skipping rope roller skates |
CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Tid – Vi ger varandra tid att reflektera över ord och hur vi kan uttrycka oss.
Möjligheter – Vi får möjlighet att öva på hur vi kan uttrycka oss i muntligt och skriftligt i områden som ligger oss nära. Genom flera olika aktiviteter som är återkommande.
Förväntningar – Vi hoppas att alla vågar utmana sig själva att samtala och testa på att skriva de ord vi tar upp under lektionerna.
Rutiner – Vi har återkommande områden så att alla känner igen sig i uppgifterna. Vi jobbar ofta med rutinen: think pair share för att få alla att reflektera på egen hand och även få prata om vad hen tror innan vi samtalar med hela klassen.
Interaktion – Vi samtalar med varandra för att testa att använda språket. Vi sjunger, dansar, spelar för att samtala och reflektera tillsammans och för att kunna utveckla vårt språk i ett samtal.
Miljö – Vi möbler om för samtal och placerar oss i rummet så att samtal kan utföras.
Språk – Vi utvecklar vårt språk genom samtal och reflektion.
Modellering – Vi tittar på filmer som visar oss hur vi gör och vi som lärare visar på hur du ska göra uppgiften så att du kan känna dig trygg i ditt arbete.