Värdegrund

SO – Boken om mig

I det centrala innehållet i samhällskunskap kan vi läsa om hur vi tillsammans ska skapa möjlighet till samtal och reflektioner kring livsfrågor som är betydande för våra elever. Frågor som bland annat kan handla om kamratskap. Vi kan även läsa om att vi ska lyfta normer och regler i elevens livsmiljöer och då tittar vi såklart på hur det ser ut i vår skola. Vi har tillsammans med eleverna därför skapat “Boken om mig” en bok där vi tillsammans reflekterar över oss själva och delar med oss av våra tankar och vad som är viktigt för oss. Detta för att vi tillsammans ska lära känna varandra lite bättre genom att försöka förstå oss på vad som är viktigt för var och en av oss i klassen. Framsidan av boken symboliserar våra elever som superhjältar då vi började vårt projekt kring att prat om hur vi är en bra kompis och hur vi kan hjälpa andra att må bra och ha kul tillsammans.


Vårt första uppdrag i boken blev att berätta lite om oss själva, vad heter jag, hur gammal är jag, när fyller jag år, vad heter alla i min familj, vilka intressen har jag, vilken maträtt och vilken är min favoritfärg osv.
Vårt andra uppdrag blev att fortsätta beskriva vår familj lite närmare hur ser alla ut och vad tycker vi om att göra tillsammans.
Vårt senaste uppdrag var med fokus på känslor, vilka olika känslor har vi och hur kan vi uttrycka dessa. Vi började med att samtala om hur man kan se ut i olika situationer när vi upplever de olika känslorna. Vid varje känsla samtalade vi om vad det är som får oss att känna alla dessa känslor. Eleverna berättade vad som påverkade dem.

Normer och regler i Mellangården/Villan har vi jobbat med under våra klassråd i alla klasser något som vi därefter har tagit med till vårt Gårdsråd. I gårdsrådet presenterade alla klasser deras deras regler och bestämde oss för att alla våra tankar behöver lyftas och synas. Vilket gjort att vi tillsammans på Mellangarden och i Villan dvs årskurserna Pluto, Neptunus, Uranus och Saturnus har fått titta på allas regler. Vi har sen fått skriva under med ett löv för att visa på att vi tillsammans kommer följa det vi har bestämt och ta hand om vår miljö och lyssna på varandra så att vi alla känner oss välkomna på skolan.

Kunskaper

Ma – Subtraktion 0-10

Vi har de senaste veckorna utmanat oss i att räkna med subtraktion, ett av de fyra räknesätten. Vi har subtraherat genom att ta bort ett vist antal genom att antingen räkna bakåt eller att fysiskt plocka bort bönor eller klossar. Det har för många varit lite klurigt att just räkna subtraktion då det oftast är lättare att se vad man vill lägga till genom addition än att förstå att man ska ta bort från ett tal. Vi har även arbetat med talfamiljer för att kunna upptäcka sambandet mellan addition och subtraktion ex talen 6 4 och 10 kan du bilda 4 olika tal: 6 + 4 = 10, 4 + 6 = 10, 10 – 4 = 6 och 10 – 6 = 4.

I par har vi övat på att göra räknehändelser, eleverna har både fått bilder att utgå ifrån men även fått rita en egen bild som de ska hitta på en händelse kring. För att därefter skriva på mattespråket hur vi ska räkna ut vårt problem. Därefter har de fått presentera deras problem för klassen och klassen har i sin tur fått lösa problemet.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *