Ämne: Matematik
Årskurs: Neptunus

Ansvarig: Camilla Mauritzson och Frida Skoglund
När: v. 35-37

Varför?
När du får en större förståelse till talen 0 till 10 så kommer du lättare kunna göra räkneuppgifter och förstå hur du kan dela upp tal. Du kommer på ett lättare sätt kunna använda dig addition och subtraktion när du handlar i affären.

Vad?
I kapitel 1 etableras förståelsen för talen 0 till 10. Kapitlet inleds med att eleverna tränar på att ramsräkna framåt och bakåt och på att läsa och känna igen talsymboler inom talområdet. De utvecklar också en förståelse för talet noll. 

Eleverna bekantar sig med ett till ett principen – att räkna och bestämma antalet saker i en grupp genom att säga ett räkneord och visa talet med hjälp av konkret material. De skapar förståelse för antalsprincipen, det vill säga att det sist uttalade räkneordet anger antalet föremål.

Eleverna jämför antal saker och använder begrepp som lika många fler än och färre än. De jämför och storleksordnar tal samt beskriver dem med begreppen minde än, större än, minst och störst. 

Eleverna upptäcker hur tal kan delas upp i delar och att delarna bildar en helhet. Avslutningsvis bekantar sig eleverna med talkamrater och visar dem med hjälp av talcirklar. Eleverna undersöker och upptäcker olika sätt att dela upp talen till 10.

LektionerMålLärobok (sidor)Övningsbok (sidor)
1. Räkna framåt och bakåt– kunna ramsräkna till 10.- Kunna börja räkna var som helst, både framåt och bakåt. s. 8-10s. 6-7
2 Räkna antal saker– kunna räkna saker och bestämma antal.- kunna känna igen talen till 10 s. 11-13s. 8-9
3. Talet noll– förstå innebörden av talet noll.- kunna räkna till och från noll.s. 14-16s. 10-11
4. Jämföra antal– kunna jämföra och storleksordna tal. – kunna s. 17-19s. 12-14
5. Jämföra och storleksordna tal– Kunna jämföra och storleksordna tal.- Kunna avgöra vilket tal är störst respektive minst.s. 20-22s. 15-17
6. Talkamrater 5 och 6– Upptäcka hur tal kan delas upp i olika delar.-Förstå innebörden av talkamrater.- Träna på talkamraterna till talen 5 och 6.s. 23-25s. 18-19
7. Talkamrater 7, 8 och 9.– Upptäcka hur tal kan delas upp i olika delar.- Träna på talkamrater till talen 7, 8 och 9.s. 26-28s. 20-21
8. Talkamrater 10– Fördjupa förståelsen för talkamrater. – Träna på talkamraterna till talet 10. s. 29-31s. 22-23
9. Kunskapslogg– Reflektera över och visa sina kunskaper om talen till 10.
– Göra en självskattning av sin kunskap.
s. 32-34s. 24

Hur?

Varje lektion består av: 

Vi utforskar tillsammans: 

Tillsammans utforskar vi dagens problem. Vi använder oss av VT-rutinen Think-Pair-Share. Eleven får på egen hand och tillsammans med sin kompis använda sig av praktiskt material, whiteboard samt penna för att utveckla sina tankar. Därefter får paren presentera hur de har löst uppgiften. Tillsammans i klassen så hittar vi flera olika strategier för att lösa uppgiften. Vi försöker alltid hitta flera sätt att presentera hur vi löser uppgiften, genom att rita upp en bild, skriva på mattespråket med siffror samt skapa en förklaring till hur vi gör.

Vi lär:

Vi tittar tillsammans i gruppen på hur eleverna i läroboken har löst uppgiften. Finns det fler sätt att lösa denna uppgift på?

Vi övar:

I par jobbar eleverna vidare med uppgifter i Läroboken där de fortsätter samtala och använder sig av det praktiska material som vi haft i samlingen för att tillsammans visa hur de löser de olika uppgifterna.

Aktivitet:

Ibland får eleverna ytterligare gemensamma aktiviteter för att praktiskt testa olika saker genom olika spel eller att testa med praktiskt material. 

Jag övar: 

Eleven arbetar vidare på egen hand med liknande uppgifter i Övningsboken. Detta för att på egen hand befästa sina kunskaper. 

Mattelogg: 

Eleverna får på egen hand skapa ett problem i sin “Mattelogg” bok som liknar de problem som vi arbetat med under lektionen.

CoT – Åtta kulturella krafter för ett tänkande klassrum
Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Hur används de åtta kulturella krafterna för ett tänkande klassrum i undervisningen?

Tid – Vi ger eleverna tid att samtala och diskutera med hjälp av att vi delar upp lektionen i olika moment. Där får varje del ta sin tid. Vi ger eleverna tid för egen reflektion innan de börjar diskutera med kompisen eller hela klassen.

Möjligheter – Får möjlighet att dela sina tankar med andra elever för att kunna utvecklas och inspireras till nya idéer kring hur man kan lösa olika problem. 

Förväntningar – Vi förväntar oss att eleverna är delaktiga under lektionerna och samspelar med sina kamrater för att utveckla deras kunskaper. Vi förväntar oss att eleverna hjälper varandra genom att berätta hur de tänker och inte bara säga svaret. 

Rutiner – Visible thinking rutinen Think-Pair-Share används vid uppstarten av varje lektion. 

Interaktion – Eleverna samarbetar till större delen av lektionen genom olika uppgifter. Där de tillsammans utvecklar sitt tänkande tillsammans.

Miljö – Vi börjar lektionen med en startuppgift på mattan där vi tillsammans synliggör problemet. Därefter får eleverna möjlighet att samtala i par och även praktiskt utforska dagens problem. För att fördjupa oss i våra kunskaper så gör vi aktiviteter där eleverna får i par eller mindre grupper om 3 vid lämplig plats genomföra aktiviteten (inne/ute).

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *